فلسفه 5 اس سنتی و نوین
هر خانواده ایرانی در پایان هر سال به خانه تکانی میپردازد. در جریان خانه تکانی ، کلیه اشیاء غیر ضروری از دسترس خارج میشود ، همی اشیاء و همه محلها تمیز می شوند و جای هر چیزی مشخص میشود. از آنجا که بهار ، آغاز سال و فصل زنده شدن دوباره طبیعت است ، ما هم سعی میکنیم روح تازهای در زندگی خود بدمیم. اما این کار فقط یک بار در سال انجام میشود و پس از مدت کوتاهی دوباره این نظم به هم میریزد و بینظمی جای آن را می گیرد ، اشیاء کثیف میشوند و محلها گرد و غبار میگیرند. 5 اس سعی بر آن دارد تا روحیه بهاری را در محیط کار و کارخانه همواره حفظ کند. امروزه از اجرای 5 اس به عنوان روشی برای دستیابی به بهرهوری بالاتر و کیفیت برتر استفاده میشود. با اجرای 5 اس از اتلاف هزینه و زمان ، کاسته و بر کمیت و کیفیت تولید افزوده میشود.
تعریف جامع 5 اس
5 اس یک تکنیک کاربردی است با استفاده از مشارکت ذهنی و عملی کلیه کارکنان جهت:
u افزایش کیفیت محیط کار
u افزایش بهره وری فرایندها
u کاهش اتلاف ها ( MUDA)
هدف 5 اس
5 اسیک برنامه مشارکت سازمانی است جهت:
u افزایش تعداد کارکنان با داشتن گرایشات کایزن
u ایجاد گروههای کاری مؤثر از طریق مشارکت
u توسعه تفکر مدیران و ناظران برای رهبری کاربردی
u اصلاح زیرساختها برای ایجاد تکنولوژیهای پبشرفته کایزن
دلایل محبوبیت:
u محیط کار پاکیزه و سازماندهی بهتر
u ایمنی و تسهیلات بیشتر در بخش فروش و عملیات اداری
u ملموس بودن نتایج برای همه چه از داخل و چه از خارج
u خلق تفکر و ایدههای جدید ناشی از مشاهده نتایج حاصله
u ایجاد نظم و انظباط در افراد بطور طبیعی
u احساس غرور در افراد در محیط کار
u دریافت سفارشات جدید در نتیجه وجهه ممتاز شرکت
فواید : (PQCDSM)
u بهرهوری ، Productivity
u کیفیت ، Quality
u هزینه ، Cost
u تحویل ، Delivery
u ایمنی ، Safety
u انگیزش ، Motivation
5s
اصل 1- ساماندهی
ساماندهی ، مرتب ساختن اشیاء بر اساس قواعد معینی است . ساماندهی به معنای تشخیص ضروری از غیر ضروری ، اتخاذ تصمیمات قاطع و اجرای مدیریت اولویتها برای رهایی از غیر ضروریهاست . اولین قدم ، طبقهبندی اشیاء و کارها و دستهبندی آنها بر اساس اهمیت است . پس از آن لازم است با یک تصمیمگیری قاطعانه ، اشیاء غیر ضروری را از یکدیگر مشخص و جدا کنیم بدین ترتیب بررسی و ریشهیابی و تعیین علل اساسی مشکلات ، امکان پذیر خواهد شد .
الف : ساماندهی اولیه
1- شناسایی اقلام غیر ضروری
ابزار: چک لیست شناسایی اقلام غیر ضروری و عملیات آکافودا ( استفاده از برگه های قرمز و زرد)
تعریف : اقلام غیر ضروری اقلامی هستند که بیش از یک سال مورد استفاده قرار نگرفته اند و مورد نیاز نیستند.
2- طبقه بندی اقلام غیر ضروری
ابزار : مدیریت اولویتها
مدیریت اولویتها ، عبارتست از تعیین این که هر چیزی از چه اهمیتی برخورداراست و چند مرتبه استفاده میشود . سپس اشیای زاید از لیست کالاهای موجود حذف و دور ریخته میشوند . در همین حالا ، اشیای مورد نیاز طوری ذخیره میشوند که در هنگام نیاز بتوان در حداقل زمان به آنها دست یافت .
پس در مدیریت اولویتها باید به دو سؤال پاسخ داد .
- هر چیز چند مرتبه در طول زمان معینی استفاده میشود ؟
- آیا محل معین و مناسبی برای آن وجود دارد تا به سادگی در دسترس قرار گیرد ؟
نحوه اجرا: یک مکان مناسب برای این اقلام در نظر گرفته شده و تمام اقلام به این محوطه انتقال می یابد. واحدهای مختلف از اقلام بازدید کرده و اقلام مورد نیاز خود را شناسایی و لیست می کنند.اقلام باقیمانده مطابق جدول پیوست طبقه بندی و وارهایی می شوند.
3- وارهایی اقلام غیر ضروری
ابزار : استانداردهای وارهایی
برای خلاصی از دست اشیاء غیر ضروری ، عملیاتی باید صورت گیرد که شامل موارد زیر است :
1-تعیین اهداف و محدوده عملیات (چه مکانهایی ، چه اشیایی و تا چه حد باید تحت پوشش عملیات پاکسازی قرار گیرد ؟)
2-کسب آمادگیهای لازم- در این مرحله باید به سؤالات پنج (چ) و یک (ک) پاسخ داد :
چه کسی مسئول چه کاری است ؟ چه وقت ؟ چطور ؟ چرا ؟ کجا ؟
لازم است تمام جزئیات کار از قبیل چگونگی حمل اشیاء زاید به خارج از محیط کار ، همه مسایل مربوط به ایمنی و غیره مورد بررسی قرار گیرد .
3-آموزش لازم به افراد برای تشخیص غیر ضروریها – افراد باید به نحو مطلوب در رابطه به موارد زیر آموزش ببینند .
3-1- بررسی قفسهها و گنجهها خصوصا قسمتهای عقب و بالای آنها
3-2- بررسی گذرگاهها و گوشه و کنارها
3-3- بررسی محل نگهداری لوازم تولید و نگهداری قطعات در دست ساخت . لازم است اصل (هر چه زودتر میآید ، زودتر میرود )پس از مرحله اول پاکسازی ، همواره اجرا شود ، تا اشیاء در محوطه پشت ماشینها و زیر چرخهای دستی و غیره جمع نشود .
3-4- بررسی محل نگهداری متهها ، ابزارها ، آچار، گیره و وسایل اندازهگیری .بررسی دقیق ،از تجمع بیش از حد این لوازم و یا نگهداری قطعات شکسته آنها جلوگیری میکند اشیاء زاید را دور بریزید .
3-5- بررسی محل نگهداری قطعاتی که ممکن است در آینده مورد استفاده قرار گیرند. این بررسی نشان خواهد داد بسیاری از اشیاء برای مدتهای زیادی بدون هیچگونه نیازی جمعآوری شده و باعث شدهاند که برای یافتن یک شی ضروری، همه اشیاء به دفعات زیر و رو شوند.
3-6- بررسی کنار ستونها زیر پلهها
3-7- ماشینهای دستی، چهارپایهها، قوطیها، چرخهای دستی، بلبیرینگها، سیمهای رابط، سوئیچها، لولههایی که برای روز مبادا ذخیره شدهاند، معمولا بدون استفاده باقی میمانند آنها را دور بریزید.
3-8- بررسی کف طبقات، روی زمین، پارتیشنها- بسیاری از اشیاء به علل گوناگون به زمین میافتند و یا روی زمین میافتد اما دیگر کسی آنها را بر نمیدارد.
3-9- بررسی انبارها و اطاقکها – این مکانها معمولا مملو از اشیلء اضافی است.
3-10- دیوارها و تابلوهای اعلانات- اینمحلها پر از اعلانات قدیمی و مطالبی که اهمیت خود را در طول زمان از دست دادهاند.
3-11- بررسی کناره حفاظها، نردهها، دیوارهای بیرونی، اطراف ناودانها، خلاصی از دست اشیاء زائد و بازگرداندن زیبایی به محیط کار.
4-تعیین معیارها و موازین لازم برای تعیین علل نگهداری یا دور ریختن اشیاء . این مرحله شامل انجام مواردی از قبیل موارد زیر است :
4-1- تهیه فهرست همه اشیاء غیر ضروری خارج شده از محیط کار
4-2- تعیین مقدار (اندازه، وزن، حجم… ) اشیاء خارج شده
4-3- پاسخ به سؤالات زیر :
4-3-1- آیا اشیاء مورد نظر باید دور ریخته شوند؟
4-3-2- آیا آنها را باید در انباری دورتر از محل فعلی ذخیره کرد؟
4-3-3- آیا در جای دیگری به آنها نیاز داریم؟
4-3-4- آیا باید تعمیر شوند؟
تذکر : نکته مهم عبارتست از (تصمیم دقیق و اجرای قاطع آن)
5-انجام بازرسی و ارزیابی توسط مدیریت، ارائه پیشنهادهای اصلاحی
در این مرحله، مدیریت از کارگاه بازدید میکند، پیشرفت موجود را بررسی کرده و پیشنهادهای اصلاحی میدهد، بهتر است مدیریت، در هر کارگاه، حداقل یک یا دو قفسه را باز کرد، از فرد مسئول بخواهد که اشیاء را بیرون بیاورد و سپس برای برگرداندن وسایل به قفسه از وی توضیح بخواهد . اشیایی که دلیل قانع کنندهای برای بازگشت آنها وجود ندارد، نباید به محل اولیه بازگردند.
4 – شناسایی و حذف علل ایجاد اقلام غیر ضروری
ابزار : نمودار استخوان ماهی
مثال:
- تغییر در طرح تولید و فروش
- سفارشات اضافی
- فقدان کنترل کیفی
- فقدان کنترل کمی
- انتخاب نادرست محل انبارها و روشهای ضعیف انبارداری
- سیستم نادرست ورود و خروج کالا
- ماشینها و تجهیزات قدیمی و متروک
- حمل و نقل نادرست
- تولید اضافی
ب: ساماندهی روزانه
مراحل فوق در دستور کار روزانه کلیه کارکنان قرار می گیرد.
اصل 2- نظم و ترتیب
نظم و ترتیب یعنی قرار دادن اشیاء در مکانهای مناسب یا به ترتیب مطلوب به نحوی که بتوان به بهترین وجهی از آنها استفاده کرد . نظم و ترتیب ، روشی است برای یافتن و به کار بردن اشیاء مورد نیاز ، بدون اتلاف وقت در اثر جستجوهای بیهوده . با طراحی یک سیستم نظم و ترتیب سعی میشود هر چیز با توجه به کار کرد آن و با در نظر گرفتن کیفیت و ایمنی کار در جای مناسب و معلوم قرار گیرد تا نیازی به جستجو و زیرورو کردن همه چیز نباشد . قواعد اصلی به منظور تعیین کارکرد اشیاء جهت برقراری سیستم نظم و ترتیب به قرار زیر است :
-اشیایی را که استفاده نمیکنیم ، دور میریزیم
- اشیایی را که استفاده نمیکنیم اما ممکن است در آینده مورد استفاده قرار گیرند ، در جایی دور از دسترس قرار میدهیم
- اشیایی را که به ندرت استفاده میکنیم ، در جایی دور از دسترس نگه میداریم
- اشیایی را که گهگاه استفاده میکنیم ، در محل کار قرار میدهیم
- اشیایی را که غالبا استفاده میکنیم ، در محل کار قرار میدهیم یا با خود حمل میکنیم
هدف از نظم و ترتیب ، نهایتا در اختیار داشتن و دسترسی به اشیاء مورد نیاز در زمان ، مکان و به تعداد مورد نظر است برای دستیابی به هدف ، سوالات زیر در مورد هر یک از اشیاء باید پرسیده شود : چه چیز - چه وقت - چرا - چه کسی - چطور - کجا ، پنج(چ) و یک (ک)
1- شناسایی اقلام ضروری
اقلام باقیمانده از مرحله ساماندهی هستند.
2- تعیین تناوب استفاده و مقدار مورد نیاز
ابزار : چک لیست شناسایی اقلام ضروری
3- تعیین مکان و نحوه چیدمان با توجه به بند قبل
ابزار : مطابق هفت اصل نظم و ترتیب
4- نشانه گذاری جهت رعایت محلهای استقرار
نکته : برچسب گذاری کامل در گام چهارم صورت خواهد گرفت.
هفت اصل نظم و ترتیب
1- برای انبار کردن و ذخیره کردن اقلام از روش اولین وارده – اولین صادره (FIFO ) پیروی نمائید.
2- برای هر یک از اقلام، مکان مشخصی در نظر بگیرید.
3- کالاها و اقلام و محل قرار گرفتن آنها باید به طور سیستماتیک نشانه گذاری شود.
4- اقلام و اشیاء را طوری قرار دهید که با صرف حداقل زمان ممکن، قابل دسترسی باشند.
5- اقلام و اشیاء را طوری قرار دهید که به آسانی قابل دسترسی و استفاده باشد.
6- ابزار و وسایل انحصاری و ویژه را از وسایل عادی مجزا نمایید.
7- ابزار و وسایلی را که مرتبا مورد استفاده قرار می گیرد در نزدیکی کاربران قرار دهید.
اصل 3- پاکیزه سازی
پاکیزه سازی به معنای تمیز ساختن اشیاء است . پاکیزه سازی از دیدگاه عملیاتی به معنای دور ریختن زواید ، پاکیزه ساختن اشیاء از آلودگیها و مواد خارجی ، و به طور کلی عبارت از بازرسی کامل همه چیز است . هر چه دقت و سختگیری بیشتری در پاکیزه سازی و مقررات مربوط به آن داشته باشید ، مشکلات و اشتباهات کمتری در امر کنترل کیفیت خواهید داشت . پاکیزهسازی، تنها به معنای تمیز کردن محل کار و لوازم موجود در آن نیست ، بلکه به همراه تمیز ساختن ، همه مکانها و اشیاء و دستگاهها مورد بازرسی و بازبینی وتحت کنترل قرار گرفته و اطلاع کاملی از وضعیت فعلی و نیازهای احتمالی آینده حاصل خواهد شد .
الف : پاکیزه سازی اولیه
1- انجام نظافت بزرگ
محدوده: در کف کارخانه، راهروها ، محیطهای عمومی و ماشین آلات و ابزارها و …
نکته: تغییرات اساسی در کف و سقف سالنهای تولیدی اگر در برنامه کارخانه باشد، بایستی قبل از پاکیزه سازی اولیه انجام گردد.
2- شناسایی و حذف علل آلودگیها
راه اصولی جلوگیری از آلودگی محیط این است که علل ایجاد آلودگی را یافته و از بین ببریم نه آنکه فقط با معلول و نتیجه دست و پنجه نرم کنیم . علاوه بر استفاده از لیستهای کنترل ، لازم است مراحلی را در ردیابی و یافتن منشا آلودگیها اجرا کنیم .
برای ردیابی و یافتن علل آلودگیها دو نکته را باید بررسی کرد:
- شناسایی آلودگی، محل و نوع آن
- جستجو برای یافتن علل آلودگیها
(مطابق جدول علل آلودگیها)
ردیابی علمی آلودگیها مستلزم پرسیدن سؤالات زیر است :
-آلودگی چیست؟
-چرا آلودگی مسئله ساز است؟
-وجود آلودگی تا چه میزان قابل اغماض است؟
برای پاسخ به سؤالات فوق لازم است فعالیتهای زیر انجام شود :
-نوع آلودگیها را مشخص کنید (تهیه برچسبها بر روی محلهای آلوده، وضعیت، مقدار و … )
-جدولهایی را برای تعیین دقیق آنها طراحی کنید.
-طرح اجرایی مقابله با آلودگیها را تهیه کنید.
طرح اجرایی مقابله با آلودگیها شامل دو فعالیت عمده است :
-جلوگیری از تجمع آلودگیها
-جمع آوری و حذف
(مطابق جدول حذف آلودگیها )
ب: پاکیزه سازی روزانه و دوره ای
ابزار: - تهیه و اجرای آیین نظافت
- لحاظ کردن پاکیزه سازی در سرویسهای روزانه و دوره ای ماشین آلات
اصل 4- استاندارد سازی
در استاندارد سازی ، سعی بر آن است که اولا با دیدار از اشیاء ، ماشین آلات ، محلها و افراد ، بر تولید ، کیفیت ، ایمنی و تقریبا هر چیز دیگر نظارت کامل اعمال شود . ثانیا سعی میشود که مقررات خاصی را برای اجرای فعالیتها و بازبینیها و خصوصا سه مورد ساماندهی ، نظم و ترتیب و پاکیزهسازی وضع و همواره اجرا شود تا امور در اسرع وقت و با دقت کامل انجام شوند .
هدف حفظ سطح نتایج حاصله از 3 گام نخست است بوسیله:
1-استاندارد کردن مراحل
ابزار: تهیه آیین نامهی اجرایی 5 اس
2-استانداردسازی محیط کار
ابزار:
- مدیریت دیداری
مثال: برچسب گذاری، تابلوها، علائم، خط کشیها
- مدیریت رنگها
مدیریت رنگها عبارتست از انتخاب رنگهای معینی برای محیطهای مختلف و نیز طراحی برچسبهایی بارنگهای مختلف برای مشخص کردن ، دستگاههای حساس ، خراب ، ضروری دارای اولویت و غیره
مثال: استفاده از استاندارد JIS-Z 9102 (استاندارد رنگ سیستم لوله کشی)
3- کنترل و نظارت بر اجرا
در انتهای هر گام 5 اس و به صورت دوره ای پس از استقرار نظام 5 اس ممیزی توسط کمیته ممیزین صورت می گیرد.
ابزار: چک لیست های ممیزی 5 اس
اصل 5- انضباط
انضباط به معنای آموزش افراد و آگاه کردن آنها از مقررات و ایجاد توانایی لازم برای انجام امور به طریقی مطلوب و مناسب در کارکنان مؤسسات و شرکتها است . به عبارت دیگر ، انضباط به معنای ایجاد عادات صحیح به جای عادات نادرست است . اجرای دقیق مقررات به صورت یک فرهنگ در محیط کار امری الزامی است که برای دستیابی به آن میتوان از گردهمائیها ، تکرار شفاهیجلسات کوتاه آموزشی روزانه با حضور فعال و کامل همه افراد استفاده کرد .
هدف حفظ و ارتقای نظام 5 اس است بوسیلهی:
- شکلگیری عادات و تغییرات فرهنگی
- آموزش مستمر و اثربخش
- ایجاد روحیهی مشارکت
- ایجاد تعهد در کارکنان
- ایجاد رقابت بین کمیتههای اجرایی
- ایجاد انگیزش (مادی و معنوی)
نحوهی ارتقاء
u طرحهای ارزیابی و تشویقی5 اس را تهیه نمائید.
u رقابتهای درون واحدی را برای حفظ و استمرار فعالیتها سازماندهی کنید.
u به گروهها و افرادی که تمرینهای 5اس را بدرستی اجرا میکنند، متنا وبا جوائزی اهداء نمائید.
u بازدیدهای مطالعاتی از سایر شرکتهای اجرا کننده 5 اس را انجام دهید تا با تبادل ایدهها و نقطه نظرات ، زمینه لازم برای کمک به اجرای اصلاحات فراهم شود.
رقابتهای درون شرکتی 5 اس را برای جلوگیری از بازگشت به عقب و ارتقاء بیشتر در دستور کار قرار دهید.