GAP، در واقع علامت اختصاری GOOD AGRICULTURAL PRACTICES می باشد و به معنی عملیات خوب کشاورزی است.

که عبارت است از کلیه فعالیت های وابسته با مدیریت عملیات خوب و مناسب تولید محصولات کشاورزی در مراحل کاشت، داشت، برداشت، جداسازی، بسته بندی، نگهداری و حمل و نقل محصول و یکی از پیش نیازهای اجرای سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی به ویژه میوه و سبزی که حالت تازه خوری دارند، محسوب می شود.
GLOBAL GAP در سال 1997 (با نام (Eurep GAP و در سپتامبر2007 به دلیل گسترش جهانی نام خود را به گپ جهانی (Global GAP) تغییر داد و در بیش از 80 کشور مختلف به عنوان یک کلید مرجع برای عملیات مطلوب کشاورزی در بازارهای جهانی معرفی شد.
GLOBALG.A.P. استاندارد بین المللی شناخته شده برای تولید محصولات کشاورزی است. محصول اصلی ما در طی سالها تحقیقات فشرده و با همکاری کارشناسان صنعت، تولید کنندگان و خرده فروشان در سراسر جهان است. هدف ما تولید محصولات کشاورزی سالم و پایدار به نفع کشاورزان، فروشندگان و مصرف کنندگان در سراسر جهان است.
گواهینامه GLOBALG.A.P. موارد زیر را پوشش می دهد:
• ایمنی مواد غذایی و ردیابی
• محیط زیست (از جمله تنوع زیستی)
• سلامت، ایمنی و رفاه کارگران
• رفاه حیوانات
• مجهز به مدیریت یکپارچه محصول (ICM)، مجتمع کنترل آفات (IPC)
• سیستم مدیریت کیفیت (QMS)، و تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی (HACCP)
خواسته های استاندارد، بهره وری بیشتر در تولید می باشد. این باعث بهبود عملکرد کسب و کار و کاهش در اتلاف منابع حیاتی می شود.
وضعیت اجرای عملیات GAP در سطح بین الملل
امروزه حدود 80 هزار مزارع گواهی شده و270 سازمان عضو گپ جهانی در بیش از 80 کشور وجود دارند که شامل تولید کنندگان، صادرکنندگان و حامیان بخش خدمات کشاورزی می باشد که هدف آنها گسترش استانداردهای بین المللی پذیرفته شده و روشهایی برای عملیات خوب کشاورزی (GAP) است . همچنین در حال حاضر گواهی GLOBALGAP توسط بیش از 100 مرکز صدور گواهی تایید صلاحیت شده در بیش از 80 کشور جهان صادر می شود و یکی از رویکردهای نوین بین المللی در حال گسترش برای استاندارد سازی تولید در بخش کشاورزی می باشد.