مقدمه

ایزو 19011 ويرايش 2002 یک استاندارد بین‌المللی می‌باشد که مباحثي از جمله مديريت ، برنامه ريزي ، اجراي مميزي و شرايط  احراز مميزان را براي دو سيستم مديريت كيفيت و مديريت زيست محيطي تشریح و بيان مي نمايد .این ایزو در همه ی سازمان هایی که احتیاج به هدایت مدیریت سیستم ممیزان داخلی و خارجی و یا مدیریت برنامه ممیزی دارند قابل پیاده سازی می باشد.

استاندارد ایزو 19011 الزاماتی برای مدیریت برنامه ممیزی، اجرای ممیزی های داخلی یا خارجی سیستم های مدیریت کیفیت ویا زیست محیطی، و نیز تایید صلاحیت و ارزیابی ممیزان را ارائه می دهد. این استاندارد برای حوزهای گسترده ای از کاربران بالقوه از قبیل ممیزان، سازمان های مجری سیستم های مدیریت کیفیت و زیست محیطی، سازمان هایی که به دلیل تعهدشان نیاز به اجرای ممیزی سیستم های مدیریت کیفیت و/یا زیست محیطی دارند و سازمان های درگیر در امرآموزش یا صدور گواهینامه ممیزان، گواهی کردن/ثبت کردنِ سیستم های مدیریت، و تایید صلاحیت یا استانداردسازی در حوزۀ ارزیابی انطباق در نظر گرفته شده است.

هدف آن بوده است که خطوط راهنما در این استاندارد انعطاف پذیر باشد. کارایی این راهنماها ممکن است برحسب فاکتور هایی مثل( اندازه، ماهیت و پیچیدگی) سازما نهایی که مورد ممیزی قرار می گیرند، همچنین اهداف و دامنه شمول ممیزی هایی که انجام می شوند تفاوت داشته باشد. در سراسر این استاندارد، راهنمایی های تکمیلی یا مثال هایی از موضوعات خاص ارائه شده است.

ایزو 19011  مجموعه‌ای چهار بخشی را برای :

*ممیزی مدیریت کیفیت
*ممیزی مدیریت محیطی

در نظر می‌گیرد و توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی گسترش داده شده است . پیشنهادهای چهارگانه استاندارد سازی منابع برای ذخیره زمان، تلاش ها و پول شامل:

*اصول نامه‌ای شفاف برای تعریف و توضیح سیستم ممیزی مدیریت
*راهنمایی برای مدیریت در مورد برنامه ریزی ممیزی
*راهنمایی برای شیوه‌های ممیزی داخلی و خارجی
*پیشنهاد هایی برای کفایت و انگیزش ممیزی کنندگان

به طور کل وظیفه ی ایزو19011 تهیه کردن راهنما برای مدیریت سیستم ممیزی مباشد.

 

گردآوری و ترجمه

                       امیرحسین گودرزی