در استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 یک مفهوم جديد مورد تاکید قرار گرفته است. البته اين مفهوم به صورت ضمني در ويرايش هاي قبلي هم وجود داشته است. در بند صفر استاندارد، مفهوم "تفکر مبتنی بر ریسک" (Risk Based Thinking) مطرح شده است. اگر چه بند صفر استاندارد مستقیما الزامات را مطرح نمی کند ولی مفاهیم پایه ای استاندارد را تعيين می کند که در طول الزامات ردپای آن را باید جستجو کرد.
✅ اگر سوال این باشد که تفکر مبتنی بر ریسک را در کجا باید پیاده کنیم و در چه مواردی باید به آن بپردازیم پاسخ اینست که؛ در همه جا و در همه موارد زيرا مفهوم ریسک در همه موضوعات قابل اعمال است از طراحی یک فرم ساده برای انجام یک کار گرفته تا طراحی گردشکار یک فرآیند تا اجرای کامل یک سیستم مدیریت.
به طور مثال در طراحی یک فرم  اگر به موضوع اینکه چه قسمتی ممکن است توسط مخاطب اشتباه تکمیل شود دقت کنیم و عنوان مناسب تری انتخاب کنيم و یا داخل پرانتز آن را توضیح دهیم عملا با تفکر مبتنی بر ریسک این فرم را طراحی کرده ایم.
 
 
 
  ✅ اما برای اینکه بخواهیم شواهد قابل ارایه در استقرار و ممیزی این مورد داشته باشیم با چالش هایی مواجه می  شویم. در متن استاندارد ایزو 9001 در مجموع 50 بار واژه ریسک تکرار شده است اما در بندهایی از استاندارد الزامات مشخصی در مورد ریسک مطرح شده است. برای پرداختن به این الزمات و در نظر گرفتن ورودی ها و خروجی های مربوطه، با استخراج از متن استاندارد مدل تمبر (شکل فوق) توسط آرشانیک تهیه شده است. در این مدل سعی شده است به شکل یک فرآیند توالی بین مفاهیم مطرح گردد و به بندهای مربوطه ارجاع شود.
✳️ نمونه فرم هایی هم برای پرداختن به این الزامات، طراحی شده است. اما از آنجایی که این مفهوم و شیوه اجرای آن هنوز جوان است، احتمالا نقایصی وجود دارد که با تبادل افکار واخذ بازخورها این مدل بهبود خواهد یافت.