بهبود خدمات مشتری، بهره وری و کارایی تنها چند مزیت یک سیستم مدیریت خدمات است. ایزو دو استاندارد در سری مدیریت خدمات خود را با ویژگی های جدید، موضوعات و راهنمایی های بالا به روز کرده است. بر اساس گزارش Forbes، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات برای بسیاری از مدیران بسیار مهم است و می تواند رویکرد مدیریت خدمات به دلیل زمان زیاد و هزینه صرف شده برای نگهداری و مدیریت در حال انجام به جای ابتکار جدید را تحت تاثیر قرار دهد.

یک سیستم مدیریت خدمات (SMS) از مدیریت چرخه عمر سرویس پشتیبانی می کند، از برنامه ریزی تا تحویل و بهبود، ارائه ارزش بهتر برای مشتریان و همچنین کسانی که ارائه خدمات می دهند. این سیستم اجازه می دهد تا کنترل و مشاهده مداوم، برای بهبود مستمر در اثربخشی و بهره وری صورت گیرد.

استانداردهای ISO / IEC 20000 که به طور مشترک توسط ISO و کمیسیون بین المللی الکتروشویی (IEC) منتشر شده است، از راهنمایی های جامع  تقریبا هر جنبه ای از SMS  را ارائه می دهد و دو بخش کلیدی به تازگی به روز شده است.

ISO/IEC 20000-1:2018 : فن آوری اطلاعات - مدیریت خدمات - قسمت 1: نیازهای سیستم مدیریت خدمات، الزامات سازمان را برای ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و به طور مستمر بهبود پیام کوتاه مشخص می کند، در حالی که

ISO/IEC 20000-10:2018 : فن آوری اطلاعات - مدیریت خدمات - قسمت 10: مفاهیم و واژگان، مفاهیم اصلی و اصطلاحات را برای تمام سری ISO / IEC 20000 شرح می دهد.

جان بگ، رئیس کمیته فنی فنی ISO که استانداردها را تجدید نظر می کند، گفت: در حالی که این مجموعه عمدتا برای خدمات فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است، به طور فزاینده ای برای خدمات دیگر برای بهبود فرآیندهای کسب و کار و تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد.

"در حالی که بسیاری از چارچوب ها و روش ها برای مدیریت خدمات وجود دارد، مجموعه ای از ISO / IEC 20000 تنها ایزوی ارائه شونده برای سنجش انطباق، پشتیبانی از صدور گواهینامه و ارائه اطمینان به مشتریان است خدمات آنها به طور موثر مدیریت می شود."

"سری ISO / IEC 20000 می تواند برای هر کسی که خدمات مشتریان را فراهم می کند، یک شرکت یا بخش خصوصی، موثر باشد؛ نه تنها خدمات را بهبود می بخشد، بلکه حصول اطمینان از اینکه فعالیت های مدیریت خدمات با نیازهای و اهداف کسب و کار مواجه هستند، حاصل می شود".

نسخه های تجدید نظر شده، تغییرات در روند بازار را شامل تغییر کالا و خدمات و مدیریت چندین تامین کننده توسط یک سرویس دهنده داخلی یا خارجی را مد نظر قرار می دهد. همچنین ویژگی های جدیدی نظیر الزامات مربوط به دانش و برنامه ریزی خدمات، و همچنین اصطلاحات و تعاریف به روز رسانی را شامل می شود.

منبع: www.iso.org/news/ref2326.html