برنامه مهارتهای نرم شخصی (منش) برای کودک و والدین

 

 

برنامه زمانبندی منش کودک و والدین.jpg حذف

 

مهارتهای نرم شخصی (منش) برای کودک و والدین با یک عنوان و با محتوای متفاوت طراحی شده است و به صورت همزمان ولی جداگانه در یک روز  ارایه می شود.

محتوای طراحی شده شامل موضوعات “روانشناسی موفقیت و مثبت گرایی” و “هستی شناسی” است. در روانشناسی موفقیت و مثبت گرایی در مورد استفاده از ظرفیت های ذهنی برای موفقیت و کامیابی استفاده می شود. نکته مهم اینست که این دوره مربوط به مباحث روانشناسی که به اختلالات و بیماریها می پردازد نیست و قول این دوره هم نمی باشد. در مورد این موارد نیاز هست با روانشناسان که کار بالینی می کنند مراجعه شود.

برخی از محتوای ارایه شده مربوط به هستی شناسی است که به “شیوه بودن” می پردازد و جهان بینی و نگاهی که کودک به خود، دیگران و جهان هستی دارد. برای این محتوا از محتوای ارایه شده در دوره “بودش” استفاده می شود. این محتوا از دوره های بین المللی با محوریت دانشگاه هاروارد الگوبرداری شده است. این دوره با فلسفه هایدگر و دریدا غنی سازی شده است. کودکان بیشتر از ریاضی و علوم، به فلسفه نیاز دارند!

 

در هر نیمروز آموزشی در دو جلسه دو مهارت ارایه می گردد و تا هفته بعد فرصتی برای تمرین و بازخور فراهم می گردد. هر دوره، چهار هفته مجموعا ۲۱ روز طول خواهد کشید.

مهارتهایی که ارایه می شوند عبارتند از؛

 

شمال حقیقی:

یک دسترسی مناسب برای تضمین موفقیت و کامیابی کودکان در حال و آینده، جهت یابی مناسب برای کودکان و توجه و احترام به تفاوتها و کارکرد ویژگیها و استعدادهای آنان است. این مهارت پیدا کردن یک قطب نما برای هر کودک به صورت منحصر به فرد است. این مهارت شامل خودآگاهی، شخصیت شناسی و تعیین الگوی رفتاری است.

در انتهای جلسات یک نیمرخ از وضعیت هوشمندی و توانمندی کودک تهیه و با والدین گفتگو خواهد شد.

خودپنداره:

کودک بر اساس خودپنداره ای که از خودش در ذهنش شکل گرفته است، رفتار می کند. خودپنداره یک انرژی و نیروی پیش برنده و کنترل کننده به صورت طبیعی برای کودک است. اگر یک خودپنداره قوی در کودک شکل بگیرد والدین نیاز کمتری به کنترل و نظارت بیرونی کمتری خواهند داشت و همان خودپنداره به شکل یک نیروی درونی به طور طبیعی عمل خواهد کرد. مثلا وقتی در یک کودک خودپنداره ورزشکار بودن شکل می گیرد، رفتارهایی در وی به طور طبیعی شکل می گیرد که از یک ورزشکار انتظار می رود. یا برخی ناهنجاریها با کنترل درونی پیشگیری می شود.

 

عزت نفس:

اعتماد به نفس ارتباطی است که فرد با دیگران می گیرد و عزت نفس ارتباطی است که با خودش دارد!

این محتوا، تکمیل کننده مهارت “خودپنداره” است.

 

هوش اخلاقی:

یکى از ویژگیهاى این مهارت، نگاه تحولى به مفاهیم و ارزشهاى اخلاقى در طول دوران رشد است. هریک از خصوصیات هفتگانه رشد اخلاقى از بدو تولد تا پایان دوره نوجوانى مطابق با مراحل تحول روانى تبیین می شود، تا والدین با آگاهى از روند شکل‌گیرى هفت فضیلت و منش اخلاقى شامل همدلى، مهربانى، بردبارى، خویشتن‌دارى، احترام، وجدان و انصاف در فرزندان خود متناسب با هر مرحله راه‌کارهاى تربیتى را انتخاب کنند.
خوشبختانه هوش اخلاقى اکتسابى است و مى‌توانید از هنگامى که کودکتان یکى دو ساله است، آن را در او پرورش دهید. اگرچه در آن سن، کودکان توانایى شناخت و بررسى استدلالهاى اخلاقى پیچیده را ندارند، اما در همان سن است که مبانى عادتهاى اخلاقى همچون خویشتن‌دارى، با انصاف بودن، احترام گذاشتن، مشارکت و همدلى یاد گرفته مى‌شود.

هوش دیجیتال:

حضور کودکان در فضای مجازی در عصر کنونی امری اجتناب ناپذیر است. شما نیز اگر نگران حضور فرزندانتان در فضای مجازی و دیجیتال هستید و از ریسک های قابل تحمیل این فضا به فرزندان و حتی خانواده خود نیز دلواپسی دارید، این را بدانید که شما تنها نیستید.

 در سال های اخیر با توجه به گسترش حضور افراد در فضای مجازی و دیجیتال و نگرانی های آن ها، مفهومی با نام هوش دیجیتال ایجاد شده است که افراد را برای زندگی در فضای دیجیتال آماده می سازد، این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که این افراد کودکان بین ۶ تا ۱۲ ساله هستند که برای اولین بار در زندگیشان به صورت جدی دارای هویت دیجیتال می شوند و پا به عرصه زندگی پر رمز و راز دیجیتال می گذارند. هوش دیجیتال اولین بار برای افزایش مهارت های زندگی در فضای دیجیتال برای کودکان ۶ تا ۱۲ ساله ایجاد شده و البته هم اکنون برای تمامی سنین کاربرد دارد. در این دوره با هشت حوزه کاربردی در هوش دیجیتال آشنا می شوید و کودکان نیز نقاط بحرانی و اهمیت شیوه حضورشان را تمرین می کنند.