الگوی رتبه بندی اپراتورهای برتر سرویس های فنآوری اطلاعات

دفتر نظارت بر سرویس های فنآوری اطلاعات در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور در تابستان 93 الگوی جامع ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب اپراتورهای برتر سرویس های فنآوری اطلاعات را منتشر نمود. بر اساس برنامه اعلام شده در سال جاری ارزیابی مدل طراحی شده به صورت خوداظهاری بوده و در سال آتی رتبه بندی و ارزیابی به صورت جامع صورت خواهد پذیرفت و نتایج رتبه بندی به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

تاریخچه پیدایش و توسعه مدل CRA

سال 89: ارزیابی و رتبه بندی اپراتورهای ارائه کننده خدمات به منظور حصول اطمینان از رقابت سالم و تداوم ارائه خدمات توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیاده سازی گردید.

اواخر سال 90: تدوین مدل ارزیابی اپراتورهای سرویس های فناوری اطلاعات

سال 1392: بازبینی مدل ارزیابی اپراتورهای سرویس های فناوری اطلاعات

سال 1393: تدوین نسخه جدید الگوی جامع ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب اپراتورهای برتر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات

ویژگی های برجسته مدل CRA
    استفاده از مدلهای تعالی سازمانی( EFQM/INQA) در طراحی مدل و توجه همزمان به معیارهای توانمندساز و نتایج
    توجه به مدلهای مرجع و استانداردهای خاص حوزه مخابرات و ارتباطات (eTOM مدل توصیه شده در مستند -(ITU-M3050
    پوشش کامل بندهای الزام آور پروانه فعالیت اپراتورها

ساختار مدل طراحی شده بر اساس مدل EFQM می باشد که در الزامات و مثال ها برای حوزه ارایه خدمات اپراتورهای سرویس های فناوری اطلاعات تخصصی سازی شده است. پایه اصلی اقتباس مدل و تفکیک اصلی مدل به دو موضوع توانمندسازها و نتایج و بندهای 9 گانه و روش امتیازدهی منطبق با مدل EFQM است و از مدل eTOM نیز در تخصصی سازی مدل الگو گرفته شده است.

این الگو براساس نیازهای احصاء شده و تجربیات بین المللی و بر مبنای اصول سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات

رادیویی بنا شده است و در نهایت موجب تعالی سازمان ها با ایجاد یک فضای رقابتی سالم از طریق نظام رتبه بندی خواهد شد. همچنین به به مصرف کننده این امکان را می دهد تا با کسب اطلاعات معتبر در یک فضای شفاف برای خرید خدمات در این حوزه اقدام نماید.