سیستم سازمان استاندارد بین الملی (ISO) و سیستم استاندارد آمریکای شمالی دو سیستم استاندارد مدونی می باشند. 
استاندارد بین المللی ایزو 216 یا (The international standard: ISO 216):
استاندارد بین المللی ابعاد کاغذ یا ایزو 216 بر پایه استاندارد DIN کشور آلمان به دلیل سابقه و پیشرو بودن این کشور در صنایع چاپ و کاغذ قرار دارد.
ویژگی منحصر به فرد این سیستم مقیاس پذیر بودن آن است. بر این اساس  که در همه ابعاد کاغذ های استاندارد ایزو ، نسبت طول به عرض تقریبا برابر با 1/4142  است.
توجه داشته باشید که بر اساس استاندارد ایزو نحوه بیان ابعاد یک ورق کاغذ باید بصورت عرض در طول باشد. برای مثال هنگام نام بردن سایز A4 بصورت 297 ×‌ 210 میلی متر بیان می شود. دقت کنید که واحد اندازه گیری استاندارد، میلی متر است و  با توجه به استفاده از نسبت 4142 /1 برخی از ابعاد عدد اعشاری گرد شده است. در این استاندارد سه خانواده کاغذ با ابعاد مشخص وجود دارند : گروه A ، گروه B و گروه C قرار دارد. 
 گروه A
- در این گروه نسبت طول به عرض کاغذ عدد مطلق 1/4142 ( جذر عدد 2) است. 
- اندازه مساحت کاغذ A0 در این گروه 841 × 1189 mm و تقریبا برابر با یک متر مربع می باشد.
- در این گروه  اندازه های بعدی  با نصف کردن طول کاغذ بزرگتر به دو قسمت حاصل می شود. برای مثال عرض کاغذ A1 با نصف کردن طول کاغذ A0 به دو قسمت مساوی به دست می آید. 
مابقی گروها به وسیله تصویر در زیر آمده است.
استاندارد اندازه کاغذ

 

گروه B

گروه C

گروه ANSI paper sizes D

چرا ابعاد كاغذ A4 اعشاري است؟
مثلا عرض كاغذA4، ‌مساوي 21.02 سانتيمتر و  طول آن  29.73 سانتيمتر است. ولی با وجود آن كه ابعاد كاغذ A4 به ظاهر اعشاري و بي‌ربط هستند مساحت آن دقيقاً 16/1 متر مربع است، يعني 625 سانتيمتر مربع می باشد. در واقع طول و عرض اين كاغذ به گونه ای است كه مساحت مورد نظر را ایجاد کند.
كاغذهاي خانواده A با افزايش شماره، مساحت‌شان نصف مي‌شود. مثلا مساحت كاغذ A4 نصف مساحت كاغذ A3 است. اين نصف شدن مساحت با نصف شدن طول كاغذ انجام مي‌شود. يعني كاغذ A3 از طول نصف مي‌شود و تبديل به دو كاغذ A4 مي‌شود. در واقع عرض كاغذ A3  برابر طول كاغذ A4 است و نصف طول A3 برابر عرض A4 ميباشد. از طرفي تمام اين كاغذها بايد با هم متناسب باشند. يعني نسبت طول به عرض آن‌ها يكي باشد. با يك تناسب ساده در مي‌يابيم كه كه طول كاغذ بايد 2 √ برابر عرض آن باشد. اين تناسب بين ابعاد كاغذها باعث می شود که در جريان توليد كاغذ تلفات كمتري به ایجاد شود.
كاغذ A0 به عنوان مبناي طراحي اين كاغذها قرار گرفته است. مساحت اين كاغذ 1 مترمربع است. با توجه به اين كه طول كاغذ بايد 2 √ برابر عرض آن باشد، براي محاسبه ابعاد كاغذهاي ديگر هم كافي است هر بار عدد بزرگتر (طول) را نصف كنيم.