نشان حلال بر  روی محصولات غذایی درج می شود. این نام  از معنی غذای حلال و اسلامی گرفته شده است  در چند سال اخیر این علامت تجاری بصورت یک علامت جهانی معرفی شده‌است به‌ طوریکه در کشور های غیر اسلامی نیز از حمایت زیادی  برخوردار شده است. هدف از تدوين اين استاندارد، تعيين الزامات و ويژگي هاي پايه براي انطباق مواد اوليه و فرآورده هاي غذايي، سازگار با الزامات مبانی اسلام است.
موسسه جهانی نشان حلال در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد. و اولین بار محصولات غذایی حلال در کشور مالزی بوجود آمده است. در چند سال اخیر این علامت تجاری بصورت یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی شده‌است. مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی زیر نظر سازمان همکاری های اسلامی جهت تامین نیاز در جهان اسلام در خصوص ارائه غذای حلال، به مطالعه و پژوهش و تحقیقات گسترده ای در این زمینه پرداخت و اقدام به ایجاد  نظام نظارتی بر محصولات حلال در این زمینه نموده است .
این نشان در موارد زیر کاربرد دارد:
الف- مواد اولیه و افزودنی های غذایی که منشاء حیوانی دارند. این مواد می تواند شامل: انواع مواد افزودنی، نگهدارنده، طعم دهنده باشد.
ب- فراورده های غذایی که در تولید آن ها، از مواد اولیه و افزودنی های حیوانی استفاده شده باشد 
ج- مواد اولیه، افزودنی ها و فرآورده های غذایی که در هر مرحله از زنجیره غذایی  امکان دارد با مواد نجس در تماس باشند. 
کلیه الزامات و ویژگی های مندرج در استاندارد حلال، به منظور کاربرد در کلیه مراجع قانونی کشور که مرتبط با زنجیره غذایی هستند در نظر گرفته شده است.
درحد امکان بین این استاندارد واستانداردهای بین المللی و ملی سایر کشور های اسلامی، هماهنگی لازم وجود دارد.
دامنه کاربرد: غذای حلال ، داروی حلال ، مواد بهداشتی حلال ، مواد آرایشی حلال و ...
در تدوین این استاندارد از قوانین فقهی نظیر احکام و اصول فقهی مرتبط و نظرات صاحب نظران در این زمینه نیز استفاده شده است.