استاندارد ISO/TS 9002:2016
 ایزو ۹۰۰۲ - راهنمای پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 است که در سال 2016 جهت راهنمایی استقرار و ارایه ی مثال هایی تدوین شده است.
 ساختار و الزامات استاندارد ISO9001:2015 نسبت به ویرایش 2008، بازنگری و تغییر اساسی داشته است و گستردگی این تغییرات، دغدغه هایی را برای استفاده کنندگان این استاندارد ایجاد کرده است؛ در راستای رفع این چالشها، سازمان جهانی استاندارد سازی (ISO)، استاندارد ISO/TS 9002:2016 را  بعنوان راهنمای پیاده سازی مناسب، جهت اطمینان خاطر استفاده کنندگان آن استاندارد و تفسیر بندهای ایزو ۹۰۰۱، به صورت متناظر با بندهای استاندارد 9001 تدوین کرده است.
 ایزو ۹۰۰۲، برای تمامی سازمان‌ها صرف ‌نظر از اندازه، نوع و یا سطح بلوغ آنها و یا حتی منطقه جغرافیایی در بکارگیری ایزو ۹۰۰۱ قابل استفاده بوده و بطور خاص استقرار ایزو ۹۰۰۱ را در سازمان‌های متوسط و کوچک و نیز بخش خدمات، آسان‌تر می‌نماید؛ این استاندارد با ذکر مثالهای متعدد، بیان می دارد که منظور هر یک از بندهای ایزو ۹۰۰۱ از قبیل: تفکر مبتنی بر ریسک، نقش مدیریت ارشد و اهمیت ماهیت کسب‌ و کار و ... چه بوده و چگونه در سازمان‌ها قابل طرحریزی و استقرار می باشد.
این استاندارد الزامات اضافی را ایجاد نمی کند و برای صدور گواهینامه و ممیزی در نظر گرفته نشده است.
این استاندارد برخی سوء برداشت هایی که از تفسیر استاندارد مخصوصا در خصوص الزمات جدید به وجود آمده است را رفع می کند مثلا در مورد تفکر مبتنی بر ریسک بیان می دارد که این مفهوم به صورت ضمنی در ویرایش های قبلی استاندارد هم وجود داشته است و تاکید می کند که مدیریت ریسک جزء الزامات استاندارد ایزو 9001 در ویرایش 2015 نمی باشد.
مطالعه این استاندارد را به سازمان هایی که قصد تغییر ویرایش از ویرایش 2008 به 2015 را دارند توصیه می کنیم. متن ترجمه این استاندارد توسط شرکت آرشانیک در حال ترجمه بوده و به زودی به چاپ خواهد رسید.