مقدمه 

امروزه با رشد تکنولوژی های نوین و گسترش دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، انقلابی در حوزه کارآفرینی و ظهور کسب و کارهای نوپا در حال شکل گیری است. بنگاه های اقتصادی کوچک با سرمایه ای اندک حول محور تکنولوژی ها بنا می شوند و طی مدت کوتاهی تیتر رسانه ها شده و سپس سهام آنها دربورس عرضه می گردد. 
بر این اساس مركز شتابدهي نوآوري زير نظر پارك فناوري پرديس و با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از ابتداي تيرماه سال 1393 تأسيس شده و اجراي 100 برنامه استارتاپ ويكند در طول 3 سال و مشاركت 10.000 كارآفرين در اين برنامه ها را در دستور كار خود دارد. 
کانون کارآفرینی ایران نيز به عنوان مجري برنامه 100در100 با هدف ایجاد بستر مناسب برای رشد و ظهور استارتاپ ها و تقويت اكوسيستم استارتاپ ها در كشور، با نظارت مركز شتابدهي نوآوري اقدام به برگزاری رویدادهای استارتاپ ویکند نموده است. 

استارتاپ ویکند چیست؟ 

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiential Education) در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب ها و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده ای را اجرا کند. 
استارتاپ ویکند جایی برای یافتن شرکای مشتاق، بررسی ایده ها و تجربه یک محیط بدون ریسک و برای بسیاری هم اولین گام در مسیر بلند کارآفرینی است. نکته جالب اینجاست که 75 درصد شرکت کنندگان ارتباطات خود را یک سال بعد از مراسم، حداقل با یک نفر جدید حفظ می نمایند.

اسـتارتاپ، به شرکت های نوپایی گفته می شود که با یک ایـده سـاده و اولیه شروع می کنند و به سـرعت رشد می کنند. اسـتارتاپ ها به سـرمایـه هنـگفـتـی نیـاز نـدارنـد و با یـادگیـری سریـع و تـکنـولـوژی رشد می کنند. اسـتارتاپ ویکند یـک رویـداد آموزشی-تجربی غیـرانتـفـاعـی است که همانند رویداد استارتاپ ویکند طراحی شده و در پایان هفته برگزار میگردد.

هدف این رویداد، افزایش رغبت جوانان و علاقمندان به کارآفرینی برای راه اندازی کسب و کار در حوزه گردشگری از طریق آموزش عملی است. در این رویداد آموزشی مشتاقان کـارآفرینی در حوزه گردشگری گرد هم می آیـند تا با اشتراک گذاری ایـده هایشـان و تشکیل تیم ها به راه اندازی مدل های کسب و کـار بپـردازند هدف از برگـزاری چنیـن بـرنامه هایـی گسترش و تشویق روحیه کارآفرینی است تا جوانان كشور با شور و اشتیاق وارد فعالیت‌های كارآفرینی شوند. 

روز اول استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند یک رویداد ۳ روزه هست که درآن کارآفرینان جوان دور هم جمع میشوند، از همدیگر یاد میگیرند و سعی میکنند که ایده هایشان را به واقعیت به مرحله اجرا برسانند به هر شرکت کننده ۶۰ ثانیه فرصت داده میشود که ایده نوآورانه خود برای شروع یک کسب و کار جدید را مطرح کند. البته داشتن ایده الزامی نیست وبعد از شرکت کنندگان رای گیری می شود در مورد بهترین ایده ها ، ایده هایی که بیشترین رای را آورده اند و کسانی که این ایده ها را مطرح کردند از بقیه شرکت کنندگان تیم خودشان را انتخاب می کنند

روز دوم استارتاپ ویکند

شرکت کنندگان به تیم های ۷ یا ۸ نفره تقسیم شده و هر گروه سعی میکند ایده ای را پخته تر و به مرحله اجرا برساند قسمتی از تیم سعی میکند که مدل تجاری آن ایده را طراحی کرده و با صحبت با مشتریان بالقوه آن را اعتبارسنجی کند قسمت دیگر از تیم سعی میکند که نمونه اولیه آن محصول یا کالا را برنامه ریزی کرده تا بتوانند آن را برای آزمایش به مشتریان بالقوه عرضه کنند.

روز سوم استارتاپ ویکند

تیم ها در کمال خستگی سعی در اتمام کارهای لازم برای ارائه به هیئت داوران را دارند ، این محصول می تواند نمونه از ایده باشد که اصل مطلب را ارئه بدهد «چه کسایی توانستند اینجا یک نفر جدید را پیدا کنند که شاید شریک آینده کاری شون باشه؟

10 دلیل برای حضور شما در استارتاپ ویکند

1.    یادگیری کار تیمی
2.    تجربه یک رقابت واقعی
3.    چالش در ارائه
4.    پیدا کردن همکار
5.    شبکه سازی با افراد حرفه ای
6.    کسب مهارت های کارآفرینی
7.    آشنایی با مدل کسب و کار
8.    کسب یک دنیا انگیزه 
9.    تغییر بنیادین نگرش
10.    ورود به اکوسیستم کارآفرینی کشور

نویسنده: مهران کرمی، تسهیلگر و نماینده جهانی رویداد استارتاپ ویکند

 

برای کسب اطلاعات در مورد کلاس های حضوری استارتاپ ویکند ، با شماره 88628046 تماس حاصل نمایید.