توسعه شبکه های اجتماعی مبتنی بر قانون شش درجه جدایی بود.
این قانون بیان می دارد هر دو نفر در دنیا حداکثر از طریق پنج نفر واسطه به هم متصل می شوند و این معجزه ارتباطات است.
شبکه های اجتماعی قبل از فیس بوک به بازار آمده بودند اما توفیق نداشتند یا همه گیر نشدند اما فیس بوک اولین شبکه اجتماعی بود که توانست جامعه جهانی را هدف قرار دهد و هم اکنون جایگاه ویژه ای دارد.

با پیدایی شبکه های اجتماعی روندهای بازاریابی و تجارت و حتی ارتباطات انسانی متحول شد. بسیاری از متفکرین سیاسی بر این عقیده هستند که انقلاب های عربی ریشه در توانمندی شبکه سازی شبکه های اجتماعی مجازی داشته است.
ورود اسمارت فون ها و گوشی های هوشمند و تبلت ها در دسترس پذیری شبکه های اجتماعی را افزایش داد و بخش عمده ای از جمعیت فعال دسترسی به این شبکه ها را پیدا کردند و به صورت وشد نمایی با شیب بسیار بالا افراد حاضر در این شبکه ها افزایش یافت.
اما تکنولوژی با خود سو مصرف هایی را به همراه دارد و این شبکه های اجتماعی همراه پایه، با وجود مزیت های فراوان وقت و زمان زیادی را به خود اختصاص داده است.
شما چقدر از زمانتان را در این شبکه ها می گذرانید؟ و چه بخشی از زمانتان و کدام بازه از آن را؟
من به دلیل ماهیت شغل و ارتباطاتی که دارم اثر کاهش این ارتباطات برخط را در بهره وری و کاهش تمرکز کاری زیر نظر گرفته ام و شوربختانه رابطه معناداری وجود دارد بین میزان استفاده از آن و کاهش بهره وری کاری.
یک مثال اینکه گاهی افراد سر کلاس آموزشی که برای شرکت در آن هزینه کرده اند در گوشی خود سیر می کنند و یک روز در یک جلسه مدیریتی که مدیران به مدیر ارشد گزارش می دادند، مدیر ارشد با گوشی ارتباط بیشتری داشت تا با جلسه و اثر تخریبی آن قطعا قابل پیش بینی است.
با این تفسیر مدیریت این زمان ها و این نوع ارتباطات یکی از مهارت های مهم زندگی نوین است که قبل از اینکه کسی بخواهد به آن بپردازد به شکل یک مساله جمعی درآمده است.
مهارت مدیریت زمان در شبکه های اجتماعی احتمالا تکنیک هایی دارد که هنوز پخته نشده اند. اما به طور کلی چند نکته که می تواند در کاهش آسیبهای ناشی از آن با حفظ استفاده از مزیت های آن کمک کند عبارتند از:
١) تعیین زمانهای مشخص و محدود برای ورود و خروج
٢) مدیریت تعداد شبکه های اجتماعی و خروج مودبانه از گروه های فاقد ارزش افزایی
٣) امتناع از انتشار ویروسی مطالب تکراری و کهنه و تولید محتوای جدید جهت استفاده موثر دیگران
٤) صرف وقتهای مرده برای مرور محتوای ذخیره شده به عنوان مثال زمانهای انتظار و جابجایی و زمانهای انرژی سطح پایین

تاریخ تولید: ٩٤/٠٢/٢٠
تاریخ انقضا: ٩٦/٠٢/٢٠