ایزو ISO 26000:2010- ارائه راهنمایی ها برای مسئولیت پذیری اجتماعی

استاندارد ایزو ISO 26000:2010 رهنمودهایی به تمام انواع سازمانها، صرف نظر از اندازه و یا مکان ارائه می دهد.
• مفاهیم، اصطلاحات و تعاریف مربوط به مسئولیت پذیری اجتماعی.
• پس زمینه، روند و ویژگی های مسئولیت پذیری اجتماعی.
• اصول و شیوه های مربوط به مسئولیت پذیری اجتماعی.
• موضوعات اصلی و مسائل مربوط به مسئولیت پذیری اجتماعی.
• ادغام، پیاده سازی و ترویج رفتار مسئولانه اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ خود.
• شناسایی و تعامل با ذینفعان.
• تعهدات برقراری ارتباط، عملکرد و سایر اطلاعات مربوط به مسئولیت پذیری اجتماعی.
• افزایش اعتبار سازمان و افزایش اعتماد عمومی
• افزایش رقابت سازمان با رقبای خود
ISO 26000 برای کمک به سازمان در جهت توسعه پایدار در نظر گرفته شده است. وهمچنین رفتن به فراتر از الزامات قانونی را تشویق می کند. این استاندارد برای ترویج درک مشترک در زمینه مسئولیت پذیری اجتماعی در نظر گرفته شده است. در استفاده از استاندارد ISO 26000 به سازمان ها توصیه می شود که شرایط محیط زیستی، فرهنگی، حقوقی و همچنین اختلافات شرایط اقتصادی را به منظور مطابقت با هنجارهای بین المللی رفتاری در نظر بگیرند. ISO 26000 برای ارائه رهنمودهایی در مورد مسئولیت پذیری اجتماعی به سازمان ها در نظر گرفته شده است و می تواند به عنوان بخشی از فعالیت های سیاست عمومی استفاده می شود.
ایزو 26000 توسط کمیته مسئولیت پذیری اجتماعی ISO/TMB بوجود آمده است. این استاندارد با مشارکت بیش از 90 کشور و 40 سازمان بین المللی و منطقه ای ایجاد شده است.
ایزو 26000 با استفاده از موارد زیر بر ارزش مسئولیت پذیری اجتماعی می افزاید:
- اجماع بین المللی در ارتباط با معنی مسئولیت پذیری اجتماعی
- ارائه رهنمودهایی در ارتباط با تبدیل آن به اعمال موثر.
- پالایش بهترین راهکارها پخش جهانی راهکارها و اطلاعات به نفع جامعه بین المللی.