استاندارد ایزو ISO 10668:2010ارزش گذاری برند- الزامات ارزش گذاری مادی برند

ارزیابی برند و ارزش گذاری برند، نشان دهنده نقاط قوت و ضعف شرکت در مقایسه با سایر رقبا می باشد. برند مهمترین عامل متمایز کننده یک شرکت تجاری از سایر رقبا است. امروزه، مدیران بسیاری از شرکتها بر ارزش دارایی های نامشهود تاکید بسیار دارد و توجه این مدیران به این نوع از داراییها در حال افزایش است. به دلیل تاثیرات اقتصادی قابل توجه، برند به عنوان مهمترین دارایی نامشهود در شرکت های تجاری مطرح است. برندها قادر هستند تاثیرات بسیاری بر مشتریان، کارکنان و سرمایه گذاران داشته باشد. جایگاه برند به عنوان یک دارایی ناملموس مورد پذیرش سازمانهای غیر انتفاعی نیز قرارگرفته است و در جذب و جلب کمکهای مردمی پذیرفته شده است.
نتیجه تلاش سه ساله کمیته ISO/PC231 درسال 2010 با عنوان ISO 10668 از سوی سازمان جهانی استاندارد ISO در سوئیس منتشر شد.
ISO 10668:2010 الزامات مورد نیاز برای روش ها و رویه های اندازه گیری ارزش برند مالی را مشخص می کند. ISO 10668 چارچوبی برای ارزش گذاری برند از جمله اهداف، مبانی ارزش گذاری، رویکردهای ارزش گذاری، شیوه های ارزش گذاری، یافتن داده ها و فرضیات با کیفیت مشخص می کند. همچنین روش هایی برای گزارش گیری نتایج این ارزش گزاری ها مشخص می کند.
این استاندارد بیان می کند که دارایی های نامحسوس بعنوان سرمایه های بسیار با ارزش هستند. . برندها با ارزش ترین سرمایه ها ی نامحسوس هستند.
ارزش گذاری برند در موارد زیر کاربرد دارد:
- حسابداری و گزارش گیری مالی
- برنامه ریزی مالیاتی و انطباق
- امور مالی شرکت و جمع آوری کمک مالی
- خدمات صدور پروانه و مذاکرات سرمایه گذاری مشترک
- مدیریت اطلاعات داخلی و گزارش گیری
- برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند
- تعیین نام تجاری و بودجه بازاریابی
- بازنگری پورتفلیو برند
- تجزیه و تحلیل معماری برند
- برنامه ریزی گسترش برند
- پرداخت خسارت ، دیون و ورشکستگی
- استفاده در دعاوی حقوقی و قضایی

جهت دانلود متن استاندارد ISO 10668 اینجا را کلیک کنید