ISO 8000، کیفیت داده ها، یک استاندارد در حال توسعه است که به صورت تعدادی از اسناد جداگانه منتشر می شود. ISO8000 توسط کمیته ISO TC 184 توسعه یافته است. ISO 8000 استاندارد جدید بین المللی برای کیفیت داده است کارشناسان صنعت در سراسر جهان در مورد ویژگی های داده هایی که می توانند در تعریف و اندازه کیفیت موثر باشند به توافق رسیده اند و آنها را در ISO8000 شرح داده اند.
استانداردسازی داده‌ها به منظور رسیدن به توافق بر روی تعاریف مشترک داده‌ها، چارچوب‌ها، اشکال نمایش عناصر داده‌ای تعریف شده است. استانداردسازی داده‌ها نخستین گام برای اطمینان به اشتراک‌گذاری داده‌ها است. اهمیت استانداردسازی داده‌ها را می‌توان به اندازه اهمیت ارتباطات دانست. هدف اصلی از برقراری هر ارتباط انتقال یک مفهوم واحد به صورت موثر است. تعامل‌پذیری در عمل نتیجه استانداردسازی محسوب می‌شود.
داده برای معنی بخشیدن به هرچیز دیگر استفاده می شوددر عصر امروزی تمامی سازمان ها از اطلاعات در فرآیندهای خود استفاده می کنند این امر باعث افزایش ارزش داده ها شده است. اگر اطلاعات ناقص باشد مشکلات فراوانی را برای شرکت ها به بوجود می آورد. در اغلب موارد مشاهده می شود که داده ها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند که موجب آسیب های زیادی در سازمان می شوند و تصمیمات مدیریتی را با مشکل های فراوانی همراه می کند. یک راهکار مناسب برای مقابله با این مشکل استفاده از استاندارد ایزو 8000 هست.
بر اساس اصول این استاندارد، امکان ارزیابی کیفیت داده ها فراهم شده است. اگر کیفیت داده های مربوط به موجودیت ها (مانند داده های مربوط به تامین کنندگان، داده های مربوط به فرایندها، داده های مربوط به کالاها و مشتریان) نامطلوب باشد و نتوان از آنها به صورت موثر و مفید استفاده کرد، می توان از این استاندارد برای ارزیابی کیفیت داده ها طبقه بندی و پاکسازی استفاده کرد.
قابل ذکر است که بهبود کیفیت داده ها برای هر سازمان با هر اندازه ای و در تمام موسسات تولیدی و خدماتی، دولتی و خصوصی و بزرگ، متوسط و کوچک مهم است. بنابراین لزوم استفاده از این استاندارد در هر سازمانی توصیه می شود.