محیط سازمان به مجموعه ی عناصری گفته می شود كه سازمان را احاطه كرده و دارای پتانسیل بالقوه برای اثرگذاری بر عملكرد سازمان و در نهایت دستیابی به اهداف سازمانی می باشند. این عوامل و عناصر ممكن است در درون مرزهای سازمان یا در خارج از آن قرار داشته باشند.
از آن جا كه عملكرد هر سازمان متأثر از مجموعه عوامل داخلی و خارجی می باشد، بنابراین سازمانها برای بهبود عملكرد خود بایستی به طور مستمر، تصویری روشن از شرایط محیط داخلی و خارجی خود داشته باشند تا بتوانند بر مبنای آن تصمیمات حیاتی را اتخاذ نمایند. اررزیابی محیط درونی، سازمان را قادر می سازد تا با بررسی نقاط قوت و ضعف خود، از طریق تصمیمات هدفمند مدیریتی و برنامه ریزی مناسب ضمن کاهش نقاط ضعف، در راستای بهبود نقاط قوت خویش گام بردارد، تا از این طریق نسبت به بهبود وضعیت خویش در میان سایر رقبا، کسب فرصتهای رقابتی و سرمایه گذاری بیشتر و دفع تهدیدهای پیش رو قدم بردارد.
محيط بیرونی ممكن است تقاضاهاي فني و اقتصادي و ... ايجاد كند كه سازمان ها را ملزم مي سازد كالاها و خدمات خاصی را توليد كنند.هدف از تحليل محيط خارج اين استكه از فرصتهايي كه ميتوان از آنها بهرهبرداري كرد و از تهديداتي كه ميتوان از آنها احتراز نمود، يك فهرست نهايي تهيه كرد.
از این رو به دلیل تاثیر استراتژیک محیط (درونی و بیرونی) بر سازمان، درک محیط سازمان در بند 4 ویرایش 2015 ایزو 9001 در نظر گرفته شده است:
بند 4- محیط سازمان
سازمان باید مسائل داخلی و خارجی که مرتبط با مقاصد وجودی و جهت گیری استراتژیک آن هستند و توانایی سازمان برای دستیابی به نتیجه(های) مورد انتظار از سیستم مدیریت کیفیت را تحت تاثیر قرار می دهند تعیین نماید.سازمان باید اطلاعات مربوط به این مسائل خارجی و داخلی را مورد پایش و بازنگری قرار دهد.
درک محیط سازمان: شامل درک محیط درون و بیرون سازمان می باشد. درک محیط درون سازمان را می توان با بررسی مسائلی از قبیل ارزش ها، دانش، فرهنگ و عملکرد سازمان تسهیل نمود و درک محیط بیرون سازمان را می توان با بررسی مسائل برآمده از محیط های قانونی، فناوری، رقابتی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تسهیل نمود.