استاندارد سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی ISO TS 16949 که در ویرایش جدید سال 2016 بعنوان IATF16949 نام گذاری شده است، یکی از شناخته شده ترین استانداردهای مدیریتی در صنعت خودروسازی جهان و زنجیره تأمین قطعات خودرو می باشد.

شرکتهایی که خواهان فعالیت در زنجیره تامین خودروسازهای داخلی و خارجی می باشند می بایست این استاندارد را پیاده سازی نمایند.

این استانداد تحت عنوان استاندارد QMS صنعت خودرو یا IATF 16949 همراه با الزامات خاص مشتری و نیز الزامات ISO9001:2015 دارای کاربرد می باشد.

بعلت اینکه سازمان ایزو و IATF در انتشار ویرایش جدید به یک توافق مشترک در خصوص جزئیات اجرایی استاندارد مرتبط با صنعت خودرو نرسیدند، هر دو استاندارد می بایست در طراحی و استقرار بصورت مستقل در نظر گرفته شود.

 

IATF (International Automotive Task Force) گروهی متشکل از تولید کنندگان خودرو و انجمن های مرتبط در این زمینه می باشد که با هدف تولید و عرضه خودروهایی با کیفیت در سراسر جهان تشکیل شده است و در واقع در زمینه ایجاد یک توافق بین المللی در مورد الزامات سیستم مدیریت کیفیت برای تامین کنندگانی که به فعالیت در زنجیره تامین خودروسازان می پردازند فعالیت می کند.

IATF همچنین بعنوان یک سازمان مستقل نظارتی در زمینه آموزش، کیفیت استقرار و ممیزی های مربوط به استاندارد 16949 فعالیت می نماید.

اعضای رسمی IATF عبارتند از :

 BMW Group, FCA US LLC, Daimler AG, FCA Italy Spa, Ford Motor Company, General Motors Company, PSA Group, Renault, Volkswagen AG and the vehicle manufacturers respective trade associations – AIAG (U.S.), ANFIA (Italy), FIEV (France), SMMT (U.K.) and VDA QMC (Germany).

 هدف این استاندارد گسترش سیستم مدیریت کیفیت در زنجیره تامین و تولید قطعات خودرو با رویکرد بهبود مستمر و افزایش اثربخشی و کارایی سازمانها و فرآیندهای آنها می باشد.

فصلهای این استاندارد در ویرایش 2016،  که بر اساس ANEX SL تدوین شده عبارتند از :

  1. مقدمه
  2. دامنه
  3. مراجع الزامی
  4. اصطلاحات و تعاریف
  5. ماهیت سازمان
  6. رهبری
  7. برنامه ریزی
  8. پشتیبانی
  9. عملیات
  10. ارزیابی عملکرد
  11. بهبود

لازم به ذکر است که در این استاندارد موضوعات فنی از جمله طراحی و تدوین طرح کنترل و مباحث کنترل کیفیتی نظیر کنترل کیفیت آماری (SPC, MSA) از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید.