همه ی ما می دانیم که حفظ مشتریان وفادار و خوشحال، کلید موفقیت در هر کسب و کار است. اما راضی نگه داشتن مصرف کنندگان همیشه کار ساده ای نیست. استانداردهای ایزو در مسیر راضی نگه داشتن مشتریان بسیار قوی عمل کرده است و با به روز رسانی های صورت گرفته دستور العمل های تازه ای منتشر شده است که می تواند در سطح بین المللی و در صنایع مختلف به بالا بردن سطح رضایت مشتریان منجر شود.

بالا بردن سطح رضایت مشتریان با استاندارد های ایزو

سطح رضایت مشتریان ارتباط مستقیم با کاهش شکایات دارد. مراقبت از میزان رضایت مشتریان نیاز به دانش و علم دارد که فاکتورهای لازم را شناسایی کرده و با پایین نگه داشتن خط شکایات، سطح رضایت مشتریان را بالا ببرد.

این امری نیست که به راحتی صورت بگیرد و تجربه نشان می دهد شرکت ها و سازمان هایی که با تکیه بر دستورالعمل های بین المللی و پیروی از گواهینامه ها و استانداردهای مرتبط قدم برداشته اند و فرآیندهای خود را با آن ها همگام و هم ریتم ساخته اند، در مدت به نتیجه ی درخشان تری در زمینه ی حفظ رضایت مشتریان دست یافته اند. طبیعتا چنین شرکت ها و سازمان هایی درآمد بیشتری داشته و بازدهی سرمایه ی آن ها به صورت مستقیم بالاتر خواهد رفت.

استانداردهای حفظ رضایت مشتریان

استاندارد ISO 9001 یکی از مشهورترین استانداردهای سازمان ایزو است که بر کیفیت تاکید داشته و به حفظ رضایت مشتریان و بالا بردن آن کمک می کند.
به جز این یک سری از گواهینامه های بین المللی برای بهبود رضایت مشتریان به روز شده و با تغییراتی در ساختار و الزامات به سازمان ها و صنایع کمک می کنند تا نارضایتی و شکایات کمتری داشته باشند.

استن کارپتروویچ سرگروه تیمی که بر تجدید نظر استانداردها تمرکز داشته و در به روز رسانی آن ها فعالیت می کند، می گوید: "اجرای این پروژه های به روز رسانی موثر در بهبود رضایت مشتریان است و سازمان ها را در این جهت راهنمایی می کند."

همین طور وی می افزاید: " در حالی که این دستورالعمل ها به صورت مجزا موثر هستند، بیشترین تاثیر را می توان از استفاده ی یکپارچه ی آن ها با یکدیگر دریافت کرد"

مهم ترین استانداردهای موثر در حفظ رضایت مشتریان

این استانداردها عبارتند از:

ایزو 10001: مدیریت کیفیت، رضایت مشتری، دستور العمل هایی برای کدهای رفتاری سازمان ها
ایزو 10002: مدیریت کیفیت، رضایت مشتری، دستور العمل برای رسیدگی به شکایات مشتریان در سازمان ها
ایزو 10003: مدیریت کیفیت، رضایت مشتری، دستور العمل برای حل اختلافات خارج از سازمان
ایزو 10004: مدیریت کیفیت، رضایت مشتری، دستور العمل های نظارت و اندازه گیری
برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ایزو تیم تخصصی ایزوهوم در ارتباط باشید.