ایزو  3834 و کیفیت جوش

ISO (سازمان بین المللی استاندارد) یک فدراسیون جهانی از استانداردهای ملی است.

(اعضاء ISO) کار آماده سازی استانداردهای بین المللی به طور معمول از طریق کمیته فنیISO انجام می شود. هر شخص عضو کمیته فنی  که علاقه مند در یک موضوع است حق  شرکت در آن کمیته را داراست .

کیفیت مورد نیاز برای جوشکاری ذوبی مواد فلزی

ISO 3834  به کیفیت مورد نیاز در جوش می پردازد و به منظور شناسایی کنترل و اقدامات لازم آماده شده است.. ISO 3834  یک استاندارد سیستم مدیریت کیفیت نیست و به هدف جایگزینی  ISO 9001 ساخته نشده است. اما ابزار اضافی مفیدی برای تولیدکنندگان، هنگام استفاده از ISO 9001 است.

ISO 3834  برای جوشکاری ذوبی مواد فلزی در نظر گرفته شده، و کاربرد آن مستقل از محصولات تولید شده است. با این حال، اصول و بسیاری از جزئیات الزامات آن مورد نیاز و مربوط به مربوط جوش های دیگر و فرآیندهای مربوط به جوشکاری می باشد.

یکی از اهداف ISO 3834 تعریف الزامات مورد نیاز در این زمینه است. اشاره به یک بخش خاصی از  ISO 3834  برای نشان دادن توانایی های آن برای فعالیت های مربوط به کنترل جوش و نوع کاری که انجام می شود،کافی است.

این استاندارد کیفیت مورد نیاز برای جوشکاری را در کارگاه ها تعریف می کند ، و قابلیت تولید کننده برای تولید ساخت و ساز جوش را مطابق با معیار های مشخص مورد نیاز نشان می دهد. همین طور می توان از آن به عنوان پایه ای برای ارزیابی تنظیمات کیفیت تولید کننده جوش استفاده کرد.

خصوصیات  محصولات جوش داده شده را نمی توان به تنهایی با آزمایش تاییدکرد. بلکه این اطمینان با کنترل فرایند تولید به دست می آید. اگر فرآیندهای تولید جوش مطابق با استاندارد ISO 3834 کنترل شود، معیار های مشخص کیفیت جوش در محصول نهایی نمایان خواهد شد.

جوش یک فرآیند خاص است و ارزیابی تمام فعالیت های جوشکاری مربوط به آن و فرآیند جوش اجرا شده توسط تولید کننده، برای رسیدن به کیفیت جوش مورد نیاز ، نیاز مند تجربهای زیاد تیم ارزیابی است.