همانطور که می­دانید، تجارت جهانی با فراگیر شدن ابزارهای ارتباطی روز به روز در حال گسترش است و شرکتها کوچک و بزرگ با مفهوم جهانی شدن بیش از پیش درگیر شده­اند. با توجه به باز شدن باب تجارت جهانی بر روی ایران، شرکتهای ایرانی نیز خود را برای این امر مهیا نموده­اند.

یکی از مهمترین ابزارهای ورود به دروازه­های تجارت جهانی، اخذ مجوزها و گواهینامه­های کشور مقصد علی الخصوص گواهینامه­های محصولی مرتبط می­باشد. در این میان اتحادیه اروپا با توجه به وسعت بازار و جذابیت های موجود همواره یکی از مقاصد اصلی بازرگانان و تجار ایرانی بوده است. بدین منظور اخذ نشان CE، که اکثر دیرکتیوهای اروپایی را در بر می­گیرد بعنوان یک دغدغه برای تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی مطرح می­باشد.

با توجه به فراگیرشدن تبلیغات متعدد و بعضاً گمراه کننده و سودجویانه­ پیرامون گواهینامه CE، نگارنده قصد دارد تا با توجه به سوابق خود در این باب سلسه نوشته­هایی پیرامون نشان CE، CE Marking، اهمیت آن و مراحلی که یک متقاضی برای کسب این مدرک انجام دهد را شرح داد تا یک مسیر روشنی برای متقاضیان ایجاد نماید.

CE مخفف عبارت فرانسوی (Conformité Européene) به معنای انطباق اروپایی است. این گواهینامه بر خلاف تصور عموم یک استاندارد اروپایی نیست، بلکه گواهی انطباق محصول با دیرکتیوهای مصوب کمیسیون اروپا می­باشد. شما با اخذ نشان CE بعنوان یک تولیدکننده، وارد کننده و یا توزیع­ کننده موفق به دریافت گواهی انطباق اروپایی می­شوید. این بدان معنی است که این گواهینامه تنها در حوزه کشورهای اروپایی کاربرد دارد و برای صادرات به سایر کشورها و یا حوزههای جغرافیایی می­بایست محصول شما مجدداً، بر اساس نظام آن کشور و یا حوزه ارزیابی گردد. البته شاید در برخی موارد شما با پذیرش گواهینامه CE توسط سایر کشورها، علی الخصوص کشورهای همسایه خودمان مواجه شوید، لیکن این مسئله تنها بدین دلیل است که این کشورها بدلیل عدم وجود نظام ارزیابی انطباق محصولات از نشان CE که در واقع معتبرترین نظام ارزیابی انطباق محصول در جهان است برای مصارف داخلی خود استفاده می­کنند. پیرامون سایر نظامهای ارزیابی انطباق محصولات، در مقالات جداگانه صحبت خواهد شد.

 گواهی CE در سرتاسر منطقه آزاد اقتصادی اروپا (EEA) که در حال حاضر شامل 30 کشور اروپایی است، استفاده می­شود و سایر کشور اروپایی نیز با توجه به الزام برای انطباق خود با کلیه قوانین اتحادیه اروپا جهت پیوستن به اتحادیه اروپا؛ از این نظام بهره می­برند.

امیدوارم این نوشته تا حدودی توانسته باشد، ابهامات شما عزیزان پیرامون گواهینامه CE را مرتفع کرده باشد. به امید خدا در نوشتار بعدی که بخش دوم تعاریف و مفاهیم است، نکات تکمیلی بیشتری پیرامون این مفهوم به شما عزیزان ارائه خواهد شد.

ادامه مطلب...

نویسنده: محمد امین حاج صادقی - خانه ایزو ایران