MSA چیست؟

MSA مخفف Measurement system Analyses می باشد که به معنی تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری است. این ابزار میزان خطا در عوامل موثر بر سیستم اندازه گیری ( انسان – ماشین) را مشخص می سازد .

چرا MSA ؟

هدف اصلی از اجرای ابزار MSA اندازه گیری میزان خطا در سیستم اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بر روی عوامل موثر بر خطا می باشد.

چه وقت MSA ؟

هنگامیکه بخواهیم نسبت به اطلاعات و اعداد بدست آمده از فرایند جهت پیاده سازی سایر ابزار آماری (SPC ) اطمینان حاصل نمائیم . هنگامیکه بخواهیم نسبت به قابلیت دستگاه و اپراتور اطمینان حاصل کنیم.

نتایج حاصل از MSA

اجرای این ابزار مشخص می کند که آیا نتایج بدست آمده از وسیله یا روش اندازه گیری قابل قبول ، حاشیه ای (لب مرز ) یا غیر قابل قبول است

-----------------------------------------------------------------

FMEA چیست ؟

FMEA روشی سیستماتیک برای شناسائی و پیش بینی وقوع مشکل در محصول و فرایند می باشد. این روش بر جلوگیری از بروز عیب و نقص ، افزایش ایمنی و افزایش رضایت مشتری تمرکز دارد.

چرا FMEA ؟

هدف از FMEA در یک فرایند یا محصول ، پیش بینی وقوع مشکل است ( مشکلات بالقوه ).

چه وقت FMEA ؟

در واقع این تکنیک در هر مرحله از فرایند ، از طراحی تا تولید محصول قابل اجرا می باشد . که بدنبال آن فرایندی قوی و خلل ناپذیر را خواهیم داشت که هرگز با بحرانهای بی موقع رو به رو نخواهد شد.

نتیجه حاصل از FMEA

ردیابی و تشخیص از وقوع تمامی مواردی که باعث شکست یک فرایند می شود رفع مشکلات بالقوه ، کیفیت را به همراه دارد.

----------------------------------------------------------

SPC چیست ؟

SPC مخفف STATISTICAL PROCESS CONTROL است که به معنای کنترل آماری فرایند می باشد و یک نوع روش کنترلی است که برای تحت کنترل در آوردن نوسانات فرایند های تولیدی بکار می رود.

چرا SPC ?

SPC یک ابزار علمی است جهت مونیتورینگ ( نمایش دادن وضعیت خط ) / کنترل / ارزیابی تجزیه و تحلیل فرایند تولید .

هدف SPC تحت کنترل درآوردن ( STABLE ) نوسانات تولید در محدوده مورد انتظار.

چه وقت SPC ?

    زمانی که نقاط بحرانی فرایند (KEY CHARACTERISTIC ) ها تعیین شده باشد.
    زمانی که ضایعات در خط وجود دارد.
    زمانی که هیچگونه شناختی ( اطلاعی) از وضعیت فرایند تولید وجود ندارد.
    زمانی که دوباره کاری در خط وجود دارد.

نتایج حاصل از اجرای spc

    تغییرات ناگهانی فرایند را نشان می دهد.
    قدرت پیش بینی در مورد فرایند را افزایش می دهد.
    از تولید اقلام (ضایعات) جلوگیری می کند.
    دوباره کاریها را کاهش می دهد.
    قدرت تجزیه و تحلیل تیمهای حل مسئله را افزایش می دهد .

 

QUALITY

------------------------------------------------------------

QFD چیست ؟

QFD ( QUALITY FUNCTION DEVELOPMENT) ، یک فرایند گروهی منظم جهت برنامه ریزی و طراحی محصولات جدید یا بهبود محصولات / خدمات بطریق زیر می باشد.

    تمرکز روی نیازمندیهای مشتریان
    بکار بردن محیطهای قابل رقابت و نیازمندیهای بازار برای بالا بردن اهداف طراحی.
    ایجاد کار گروهی و استفاده از فوائد آن .
    تهیه مستنداتی برای آسان شدن یکسان سازی .
    تبدیل نیازمندیهای کیفی مشتری به اهداف قابل اندازه گیری بگونه ای که محصولات و سرویسهای مناسب ، بصورت صحیح و در اولین فرصت به بازار معرفی گردند.

چرا QFD ؟

روش QFD ، فرایند ساختار یافته ای است که اهداف زیر را در بر دارد

    تبدیل نیازهای مشتری به نیازمندیهای طراحی یا مهندسی
    تبدیل نیازمندیهای طراحی یا مهندسی به ویژگیهای قطعه یا محصول
    تبدیل ویژگیهای قطعه یا محصول به عملیات ساخت و تولید.
    تبدیل عملیات ساخت و تولید به عملیات خاص و کنترلهای آن.

چه وقت QFD ؟

در طراحی محصول جدید یا توسعه محصول قدیم می توان از QFD استفاده کرد. در توسعه محصول قدیم می توان نیاز مشتریان را معین کرد و سپس این نیاز ها با فرایند تولید طوری ترکیب گردد تا مدیران تا مدیران قادر باشند با کمترین تغییر تکنولوژی ، بیشترین تاثیر را در ارضاء نیازهای مشتریان داشته باشند. در طراحی محصول سعی می شود محصول مطابق با نیاز مشتریان باشد تا رضایت آنها حاصل گردد.

نتایج حاصل از QFD

    مشتری مداری
    بهبود کیفیت مطابق آنچه که خواسته مشتری است
    تشویق و گسترش کار گروهی
    کاهش قابل ملاحظه در هزینه های راه اندازی
    کاهش تغییرات در حین فرایند طراحی
    افزایش بهره وری، کیفیت و دانش مهندسی
    تغییرات کمتر مهندسی
    چرخه کوتاهتر محصول