در نوشتار قبل با برخی از مفاهیم اولیه گواهینامه انطباق اروپایی یا همان نشان CE آشنا شدیم و مشخص گردید که CE یک استاندارد نیست بلکه گواهینامه­ای است که نشان­دهنده ارزیابی محصول با الزامات مد نظر کمسیون اروپا است.

کمیسیون اروپا در واقع بدنه اجرایی اتحادیه اروپا می­باشد که مسئولیت اصلی آن، ارائه قوانین مورد نیاز برای تمامی بخش­ها و حوزه­های کاری مرتبط با اتحادیه اروپا، همچنین اجرای تصمیمات و حفظ و نگهداری از کلیه معاهدات مرتبط با این حوزه است. بنا بر رویکرد کمیسیون اروپا هر تولیدکننده با اخذ نشان CE؛ محصول خود را از لحاظ ایمنی؛ بهداشتی و زیست محیطی ارزیابی شده تا خود را با الزامات اتحادیه اروپا و منطقه آزاد اقتصادی اروپا انطباق دهد.

کمیسیون اروپا دو کارکرد مهم از طریق کسب گواهینامه CE دنبال می­کند:

  1. الصاق نشان CE بر روی محصول منجر به بازشدن بدون محدودیت دروازههای تجارت منطقه آزاد تجاری اروپا برای صاحبان مشاغل و کسب کار را فراهم می­کند.
  2. برای مصرف­کنندگان اجناس و کالاها این اطمینان خاطر را بوجود می­آورد که یک سطح ثابتی از ایمنی؛ سلامتی و با بیشترین سطح حفاظت از محیط زیست را در سراسر اتحادیه اروپا برای مصرف­کنندگان اجناس و کالاها ایجاد می­نماید.

ذکر این نکته ضروری است که اخذ گواهینامه CE به این معنی نیست که محصول شما، از طرف اتحادیه اروپا و یا هر نهاد دیگری به عنوان یک محصول ایمن معرفی شده است. همچنین این نشان به هیچ عنوان بیانگر اصالت محصول نمی­باشد، بلکه همانگونه که عنوان شد تنها نشان­دهنده این مطلب است که محصول در راستای رسیدن به الزامات ایمنی؛ زیست محیطی و بهداشتی ارزیابی گردیده است. حال این ارزیابی می­تواند تنها در پائین­ترین سطح خود و بر اساس اتکا به کنترل کیفیت داخلی محصول (Internal Production Control) باشد و یا اینکه در بالاترین سطح امکان و با بررسی کامل سیستم تضمین کیفیت کل سازمان (Full Quality Assurance) صورت پذیرد.

یک نکته: از دیدگاه کمسیون اروپا، هر شخصیت حقیقی یا حقوقی که مسئولیت، طراحی، تولید، بسته­بندی و الصاق برچسب بر روی محصول تحت نام خود قبل از حضور محصول در حوزه کمسیون اروپا بر عهده دارد را به عنوان تولیدکننده تلقی می­کند.

بنظر می­رسد با مطالعه این دو نوشتار، با مقولات اصلی که هر متقاضی کسب نشان CE به نیازمند است آشنا شده­اید. البته پیرامون این مقدمات و تعاریف، مطالب دیگری نیز وجود دارد، لیکن شاید خارج از حوصله شما دوستان باشد. لذا به همین مقدار اکتفا کرده و به امید خدا در نوشتار بعدی مراحل اخذ نشان CE صحبت خواهیم کرد.

نویسنده: محمد امین حاج صادقی - خانه ایزو ایران