بسیاری از رویکرد های جدید مدیریتی مانند مدیریت کیفیت فراگیر یا ایزو 9000در صدد بهبود مستمر هستند ، اما سیستماتیک نیستند.معمولا اینگونه برخورد می کنند: “ببین می توانی کارت را قدری بهتر انجام دهی ؟“   در حالی که  نمی گویند که چه کار مشخصی را انجام دهند و یا به چه کمکی نیاز دارند.

بمنظور انجام موفقیت آمیز پروژه به چهار نقش اصلی نیاز است .
–       کمربند سیاه/ کمربند سبز
–       اعضاء تیم
–       MBB
–       رهبر یا Champion

برای اجرای با بهره وری بالا در شش سیگما تیم پروژه شش سیگما و نقش های هر یک به روشنی تعریف شده است:

n      مدیران ارشد: مدیر یا مدیران ارشدی که نیروی رویکرد شش سیگما را در سازمان جاری می کنند و نسبت به اجرای آن متعهد و پاسخگو هستند.

n      قهرمانان : افرادی که وظیفه تهییج و معرفی فلسفی و فرهنگی شش سیگما را بر عهده دارند و راهبران فکری وروحی ایجاد و بسط این روش شناسی هستند.

n      مدیران کمربند مشکی ها : افرادی که پروژه های جامع شش سیگما را مدیریت و هدایت می کنند.

n      کمر بند مشکی ها : افرادی که مدیریت اجرای پروژه های شش سیگما را بر عهده داشته و بر نامه های آموزشی معرفی رویکرد و ابزارهای آن را تدوین و اجرا می کنند.

n      کمربند سبزها : افرادی که هدایت اجزای پروژه های شش سیگما و استفاده از ابزارهای اصلی بهبود به عهده آن هاست.

n      تیم اجرایی : افرادی که برنامه های مشخص تعریف شده بهبود را به صورت عملیاتی اجرا یا نظارت بر اجرا می کنند.

تیم شش سیگما
قهرمانان – مرشدان – کمربند مشکی ها و کــــــمربند سبزها تیمهای مذکور را به صورت مرتبط با یکدیگر در ســرتاســــر سازمان هدایت می کنند. نقش مرشدان هدایت استراتژی کســب و کار – حمایت و راهنمایی است. وظیفه کمربند مشکی ها پیاده‌سازی، هدایت و نتیجه‌گیری از پروژه تیمهای شش سیگما است. نقش کــمربند سبزها هم این است که با بکارگیری مهارتهای فنی خود در شش سیــگما در مورد موضوعات روز درون سازمــــانی با تیم همکاری می کنند و این فرصتی برای بهبود است.