ایزو به تازگی نتایج حاصل از بررسی گواهینامه های خود در سال 2012 را منتشر کرده است. این مطالعه نشان می دهد که سالانه بیش از یک میلیون گواهینامه ایزو9001 در سطح جهان صادر شده است، بنابراین تقاضا برای دریافت استاندارد همواره در سطح بالایی باقی مانده است. نظر سازمان های دارای گواهینامه بر این است که داشتن گواهینامه آنها را به یک رقیب منسجم و متمرکز بر مدیریت کیفیت تبدیل می کند که این خود باعث جلب مشتری بیشتر و نیز پاسخگویی بهتر به مشتریان ارزشمند می شود. آنها با داشتن یک سیستم تصدیق شده می توانند با صرف هزینه، زمان و منابع کمتری، عملکرد خود را با خطای کمتر و سود بیشتری بهینه سازی کنند. استانداردسازی، همچنین به آنها کمک می کند که با راه اندازی فرآیندهای داخلی در کارکنان ایجاد انگیزه کنند. در نسخه ی 2015 که در دست انجام است، تاریخ استاندارد و چگونگی پیشرفت آن نشان داده شده است. بنابراین می توان انتظار داشت که سالهای گذشته، شرکت ها و تغییراتشان، درایزو 9001 نسخه ی 2015 قابل مشاهده باشد.

تاریخچه ی ایزو 9001
اولین استاندارد مدیریت کیفیت بریتانیا به عنوان BS 5750 شناخته می شود. این گواهینامه که توسط وزارت دفاع راه اندازی شده بود، چگونگی یک فرآیند تولید را به جای چیستی محصول تولید شده نشان می داد. در سال 1987، بی اس آی، ایزو را متقاعد به پذیرش BS 5750 به عنوان یک استاندارد بین المللی کرد. اینکار باعث شد تا ایزو 9001 برای پوشش انواع مختلف کسب و کار، توسعه یابد. علیرغم اینکه ایزو 9001 در سال 1987 از ساختار BS 5750 تبعیت کرد، اما سه مدل مختلف از سیستم مدیریت کیفیت را ارائه کرد. مدل اول: تضمین کیفیت در طراحی، توسعه ، تولید، نصب و راه اندازی، ارائه ی خدمات برای شرکت های تولید کننده ی محصولات جدید. مدل دوم با تمرکز بر تولید، نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری و مدل سوم بازرسی و آزمایش بی توجه به اینکه محصول تولید شده، چه مراحلی را گذرانده است.

از سال 1994 تا 2008
در سال 1994 تاکید بر تضمین کیفیت محصول با استفاده از اقدامات پیشگیرانه و نه تنها با چک کردن نهایی محصول صورت می گرفت. همچنین از شرکتها می خواست تا از روش های مستند در تشخیص روند برای مدیریت کیفیت پیروی کنند و بیش از تضمین آن از شیوه های کنترلی استفاده کنند.

در سال 2000، کیفیت و روند مدیریت در هسته ی اصلی قرار می گیرد. بنابراین نسخه ی قبلی کاملا تغییر می کند. هدف آن درک اولیه ی نیاز مشتری پیش از طراحی فرآیند و کمک به ارائه ی بهتر آن است.  این استاندارد همچنین به چگونگی بهبود مستمر فرآیند ها و پیگیری رضایت مشتری کمک می کند در حالیکه نسخه های قبلی تنها بر روی کنترل کیفیت متمرکز بودند. ایزو 2000 :9001 برپایه ی مدیریت کیفیت ساخته شده بود.

در سال 2008 ، نسخه ی جدید تنها برای شفاف سازی ایزو 2000 : 9001 ساخته شد و برخی از تغییرات تنها برای منسجم تر کردن آن با ایزو 2004 : 14001 یعنی سیستم مدیریت استاندارد محیطی گنجانیده شد. بعدتر در ایزو2009 : 9004  (که با ایزو 2000 : 9001  همراه شد.) جهت ترویج رویکرد پایدار کسب و کار اصلاحاتی صورت گرفت. این نسخه بر تمام ذینفعان و نه فقط بر مشتریان و شرایط اجتماعی متمرکز است.