یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان در زمینه کنترل کیفیت ژاپن است. ژاپنی که پس از جنگ به ویرانه ای تبدیل شده بود، بدون در اختیار داشتن منابع معدنی از جمله نفت با تولید بهینه کالا در سطح بسیار ممتاز توانست در یکی دو دهه بعد از سالهای 1945 به یکی از بزرگترین صادر کنندگان فرآورده های نفتی و کالاهای گوناگونی تبدیل شود که در نوع خود زبانزد خاص و عام شده است. یکی از عوامل مهمی که در سطح رقابت های جهانی بازار توانسته ژاپن را به این درجه از موفقیت برساند، کنترل کیفیت در تولید و خدمات است. برای رسیدن به این هدف ژاپن راهی طولانی و بسیار دشواری را طی کرد. در گزارش زیر، با تاریخچه کنترل کیفیت در ژاپن و تحولات این پدیده در این کشور آشنا می شویم.

برای کنترل کیفیت تعاریف بسیاری شده است از جمله: کیفیت شامل آندسته از مشخصاتی است که نیازهای مصرف کننده را تامین و برای او تولید رضایت کند. تعریف دیگر می گوید: کیفیت عبارتست از عدم وجود نقص. برای آشنایی بهتر باید با برخی از مفاهیم کلیدی آشنا شویم. محصول و مشخصات آن، روند تولید، مصرف کننده (داخلی و یا خارجی) و نیازهای او، رضایت مشتری، سطح کیفی کالا، مطابقت با مشخصات و نیازها، عیوب کالا و نارضایتی از محصول است (در این جا رضایت از محصول با عدم آن دو معنی متعارض نیستند). و بسیاری دیگر، اجزاء تشکیل دهنده کنترل کیفی هستند. برای هر یک از این واژه ها، شرح بسیاری وجود دارد و می توان برای یکایک آنها به صورت کامل بحث و بررسی نمود که بسیاری از مدیران و تولید کنندگان کم و بیش با بیشتر آنها آشنا هستند.
رابطه کیفیت با فرهنگ ملی

هدف از رسیدن به کیفیت در اکثر کشورها یکی است، اما این به تنهایی کافی نیست بلکه باید شرایط و هدف های اقتصادی، سیاسی، ساختار فرهنگی، توانایی و ناتوانی های آنرا نیز مدنظر قرار داد. در جهان امروز برخی طبقه بندی ها برای هر یک از سیستم های اقتصادی به صورت کلی انجام گرفته است. در این جا سیستمهای سرمایه داری، و در حال توسعه تعریف شده ولی نمی توان همه آنها را در گروه خود یکسان تصور کرد. به طور مثال در یک سیستم اداری، رقابت آزاد، مالکیت خصوصی، تشکیل واحدهای جدید در اثر رقابت. بهبود کالا بطور مستمر، تولید محصولات جدید، دستیابی آزاد به یازارهای داخل و خارج، قوانین و مقررات حمایت از مصرف کننده و وجود شرکت های چند ملیتی را می توان از جمله مختصات آن دانست. هر یک از این عوامل می توانند هدف های بلند مدت کیفیت را رقم زنند.