قبل از جنگ جهانی دوم، تحقیق و کاربرد کنترل کیفی در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار کم بود. کیفیت کالاها بسیار پایین و در نتیجه با قیمت بسیار نازلی به فروش می رسید و امکان فروش مجدد آن در بیشتر موارد امکان پذیر نبود. برخی از صنایع ژاپن کالاهایی برای ارتش تولید می کردند که از کیفیت بالا برخوردار بود، ولی از نظر تکنیک تولید انبوه در سطح پایینی قرار داشتند.

پس از پایان جنگ و اشغال ژاپن، نیروی جوان تمایل نداشتندکه دوباره ژاپن را به دوره گذشته خود وداشتن یک کشاورزی سنتی با درآمد اندک باز گردانند.
اولین سمینار مدرن کنترل کیفیت، توسط آمریکا در سال 1945 برای مدیران و مهندسان شرکت های مخابرات ژاپن به مدت یک هفته برگذار شد. هدف اصلی، ارتقاء سطح کیفیت مخابرات برای کشورهای پیروز و اشغال کننده بود. در این جا کاربرد تکنیک های آماری توانست کمک موثری به ارتقاء کیفیت کند.

با توجه به ویرانی اکثر صنایع ژاپن در جنگ و وجود بیشترین درصد تراکم جمعیت در جهان و نداشتن منابع طبیعی تنها راه موجود در برابر ژاپن برای تداوم بقا، ارتقاء سطح کیفی کالا و صادرات آن به جهان برای کسب درآمد بود. تاسیس سازمان مهندسان و محققان ژاپن، (JUSE) در سال 1946 هسته اصلی فعالیت های کنترل کیفی را تشکیل داد. این سازمان غیر انتفاعی که از درآمد هیچ منبع دولتی برخوردار نبود شروع به ارائه خدمات به صنایع و موسسات برای ارتقاء کیفیت کالا و خدمات کرد. برای رسیدن به این هدف بر همکاری مهندسان و محققان تاکید شد و اولین گام، تاسیس اداره کنترل کیفی، در سال 1949 توسط گروه کثیری از متخصصان و استادان این حرفه بود. بسیاری از این افراد در سال های بعد، برندگان مدال های افتخار اکادمی جهانی کنترل کیفیت (IAQ) شدند. یک دوره 6 ماهه در همان سال برای کارشناسان برگزار گردید که تا سال 1983، یکصد و چهل و هفت مرتبه تکرار شد و بیش از 18 هزار مهندس و متخصص در آن شرکت کردند. به این ترتیب هسته اصلی کنترل کیفی در ژاپن پایه گذاری گردید.

به منظور تشویق و ترغیب تولید کنندگان جایزه دمینگ (Deming) بنام یکی از پژوهشگران برجسته جهان، در سال 1950 تعیین و به بهترین تولید کنندگان در هر نوع خدمات و محصولات اهدا شد. طی سال های بعد، عده زیادی در راه ارتقاء سطح کنترل کیفی و نوآوری ها بسیار کوشش کردند و شرکت نیکی (Nikkei) نیز جایزه ای برای بهترین مقاله آماری کنترل کیفی تعیین کرد که هر سال با نظارت دمینگ به برندگان آن اهدا می گردید.