ژاپنی چگونه کالای خود را می سازد؟
برای ساخت کالاهای جدید در ژاپن، کالاها را به چند گروه طبقه بندی کرده و مورد مطالعه قرار می دهند: کالاهای جدیدی که در جهان تولید می شود، کالاهای ژاپنی و کالاهایی که در شرکت خاص ژاپنی تولید می شود. در این طبقه بندی نحوه کنترل کیفیت مورد بررسی قرار می گیرد. برای کالاهای جدید در کلاس یک، موارد کیفیت، ایمنی و قابلیت اطمینان به صورت بسیار جدی مورد ارزیابی قرار می گیرد ولو اینکه زمان و هزینه بسیاری را به خود اختصاص دهد. مصرف کنندگان آن نیز باید به طور وسیعی از موارد آن آگاه و مطلع شوند. برای کالاهای جدید در ژاپن تاکید بر روی زمان دقیق تحویل آنست. در نتیجه کاهش زمان تولید نقش موثری در تحویل به موقع با توجه به رقبای بازار دارد.

در ایجاد کالاهای جدید این عملیات صورت می گیرد: تحقیق و بررسی تجارب و نیاز بازار، ایجاد طرح اولیه، طراحی و تهیه دستور العمل های تولید، تدوین روش کنترل کیفیت، تولید آزمایشی و انجام آزمایش های لازم، تکمیل طراحی، تولید انبوه آزمایشی و انجام آزمایش های مکرر برای کنترل کیفیت و مرغوبیت، و بالاخره تولید نهایی. ایجاد بانک های اطلاعاتی طرح های جدید در شرکت های ژاپنی به طور گسترده ای وجود دارد. ممکن است، نه همه آنها بلکه فقط تعدادی از آن در طول سال ها به کار برده شود، ولی اهمیت مشارکت کلیه سطوح کاری، در کنترل کیفیت، راز موفقیت ژاپنی ها است .

ژاپن که در پایان جنگ جهانی دوم، با از دست دادن بسیاری از نیروها، زیر بناهای اقتصادی، صنایع و منابع خود در شرایط بحرانی شدیدی قرار داشت، با اتخاذ روش های صحیح و استفاده از تفکر تمامی افراد خود در بحث کنترل کیفیت، امروزه یکی از بزرگ ترین قدرت های اقتصاد جهان و پیشگام در زمینه روش های کنترل کیفی است.