ایزو   50001 : 2011 استانداردی است که از طرف سازمان ایزو برای مدیریت سیستم های انرژی طراحی شده است و الزامات مورد نیاز برای سیستم های انرژی را در اختیار سازمان ها قرار می دهد.

ایزو  50001: 2011 مزایای مورد نیاز برای مدیریت انرژی را برای بخش خصوصی و عمومی و نیز شرکت های کوچک و سازمان های بزرگ در زمینه تولید و خدمات و در سراسر جهان فراهم می آورد. همین طور چارچوب مورد نظر برای مدیریت انرژی را در کارخانه های صنعتی، تجاری، سازمانی و دولتی را پیاده سازی می کند. هدف کلی از طراحی این استاندارد آن است که با پیاده سازی کامل آن حدود 60 درصد از مصرف انرژی جهان را کاهش داده و قدمی در بخش اقتصاد ملی بردارد.

دلیل اهمیت ایزو   50001 : 2011 چیست؟
انرژی یک موضوع مهم تعریف شده در پروژه های سازمان است که می تواند در هر فعالیت ، هزینه ی زیادی را به سازمانها تحمیل کند. برای جلوگیری از وقوع آن، می توان راهکارهایی همچون استفاده از زنجیره تأمین و یا استفاده از مواد خام از طریق بازیافت بهره جست.

علاوه بر هزینه های اقتصادی یک سازمان، انرژی می تواند به شکل هزینه های زیست محیطی، اجتماعی، تخلیه ی منابع و نیز تغییرات آب و هوایی تحمیل شود. به علاوه توسعه و استفاده از منابع جدید و تجدید پذیر انرژی می تواند زمان بر باشد.

سازمان های فردی نمی توانند قیمت انرژی، سیاست های دولت و یا اقتصاد جهانی را کنترل کنند. اما می توانند مدیریت انرژی را بهبود بخشند. بهبود عملکرد استفاده از انرژی مزایای بی شماری دارد که از نتایج آن می توان کاهش مصرف و هزینه را نام برد. همین طور کاهش مصرف انرژی نیز باعث می شود تا اثرات منفی بر محیط زیست مانند گرم شدن کره ی زمین نیز کاهش یابد.

ایزو 50001 و مدیریت انرژی
ایزو 50001 در حال حاضر سیستم مدیریتی است که در سراسر جهان پذیرفته شده و در سازمانها و ادارات کوچک و بزرگ پیاده می شود. اما در آینده ای نزدیک که فن آوری بهبود استفاده از انرژی امری غیرقابل اجتناب خواهد بود، در سازمانهایی که از این استاندارد استفاده می کنند نسبت به ارگانهایی که آن را نادیده گرفته اند، تفاوت محسوسی ایجاد خواهد کرد.