ایزو 26000 استاندارد راهنمایی داوطلبانه در مسئولیت های  اجتماعی است که برای استفاده در هر نوع سازمانی طراحی شده است.  همین طور برای رهبران کسب و کار این فرصت را بوجود می آورد تا با پیاده سازی  آن برای اقدامات خود جهت بهبود پایداری خوداز لحاظ اقتصادی، اجتماعی، و سازگاری با محیط زیست برنامه ریزی کنند.

ایزو 26000 چیست و الزامات آن برای چه افرادی قابل استفاده است؟
بسیاری از تجار موفق - و حتی شاید برای شما – افرادی که که مسئولیت اجتماعی بخشی ازهویت کسب و کار و یا چرایی تجارت آنهاست. ارائه محصولات و خدمات مفید، برای ایجاد شغل و فرصت های توسعه برای جامعه خود، و  به دست آوردن رضایت از طریق کاری معنادار.  در بسیاری از کشورها، این "کارآفرینان مسئولیت اجتماعی" با پیاده سازی ارزش ها و اصول خود، تفاوت های اساسی را ایجاد نموده اند. آنها  در حال حاضر روح مسئولیت اجتماعی در جامعه هستند و الهام بخش بسیاری از افراد می باشند.
با این حال، در بسیاری از نقاط جهان، مردم و کسب و کار هنوز فاقد روح و یا درک درستی از مسئولیت پذیری هستند. آنها ممکن است فاقد دانش یا انگیزه کافی در مورد اهمیت اقدامات خود را برای رفاه مردم دیگر و محیط زیست  باشند. ایزو 26000 پاسخی به این نیاز فوری تمام مردم ، در تمام نقاط جهان است. این استاندارد برای اثرگذاری مثبت بر انسانها در راهی که برای کسب و کار و زندگی خود انتخاب کرده اند، طراحی شده است.
ایزو 26000 رهنمودهای زیادی را فراهم آورده است اما در این استاندارد دستورالعمل خاصی ارائه نشده است و همین طور دستیابی به نتایج مشخصی نیز مورد انتظار نیست.

کسب و کارهایی ایزو 26000 را پیاده سازی می کنند، به فرصتی برای شناسایی و ساخت مدل های کسب و کار قوی تر برای بهبود مستمر خود دست می یابند.

پیاده سازی ایزو 26000 تعهد اجتماعی شرکت ها را افزایش می دهد و آنها را به مدلی برای سازمانهای دیگر تبدیل می کند.

ایزو 26000 چه فرصتی برای مجریان آن فراهم می آورد؟
شما به وسیله آن می توانید مشارکت قوی تر و پایدار تر با سرمایه گذاران، مشتریان، کارگران، تامین کنندگان و اعضای جامعه خود را ایجاد کنید. این استاندارد شما را در شناخت  نقاط قوت کسب و کار کمک می کند.. همچنین می تواند به شما در شناسایی مشکلاتی که پیش از این در مدیریت و برنامه ریزی خود نادیده گرفته اید هشدار دهد. ایزو 26000با تشویق ارتباط با ذینفعان، به شما در جمع آوری اطلاعات مفید فراتر از محدودیت های منابع فعلی خود کمک خواهد کرد.
به عنوان مثال:
· شما نمیتوانید محصولات جدید، خدمات و یا فرآیندهای تولید را شناسایی کنید.
· شما نمیتوانید ترویج و بازاریابی طرح های موثر تر تولید، تمرکز بر ارزش افزوده اجزای مسئولیت اجتماعی کسب و کار خود را پیش ببرید.
· با گزارش وضعیت فعلی خود را در هر یک از بخش ها، شما می توانید کسب و کارخود را به عنوان یک کسب و کار که متعهد به مسئولیت اجتماعی است، معرفی کنید.