فن آوری « واقعیت افزوده » یا « Augmented Reality » یا اختصاراً «AR  » سال هاست که به  دنیا معرفی  شده است، حتی قبل از ظهور کامپیوترهای امروزی. در سطح بسیار ابتدایی می توان از  « شهر فرنگ » نام برد. انسان با یک واقعیتی روبروست به اسم جهانی که در آن زیست می کند و پیش روی اوست. انسانی را تصور کنید که در یک اتاق است. اثاثیه ای در این اتاق موجود است. میز، صندلی و مثلا یک لیوان روی میز. این ها واقعیت است. یعنی این وسائل وجود دارند. حال اگر بیائیم و با استفاده از توانایی هایی که فن آوری برای ما محیا کرده است یک لایه ای را پیش روی انسانی که در اتاق مثال ماست قرار دهیم، به عنوان مثال آبی را به درون لیوان به صورت مجازی بریزیم و آن انسان با گرفتن « تلفن هوشمند» اش قادر باشد آن آب را ببیند، این می شود واقعیت افزوده. یعنی ما واقعیتی را بر واقعیت یا واقعیات موجود در محیط افزوده ایم.
از اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی با اختراع « سنسوراما» توسط «  مورتون هلینگ » فن آوری واقعیت افزوده به شکل و شمایل جدید معرفی شد. بعد ها دستگاه هایی مانند « شبیه ساز پرواز » و همچنین عینک هایی که با زدن آن بر چشم، امکان قرار گرفتن در یک محیط سه بعدی مجازی فراهم می گشت واقعیت افزوده را وارد مرحله جدیدی کرد.
با شروع قرن بیست و یکم همزمان با فراگیر شدن انواع دستگاه های قابل حمل مانند موبایل و تبلت و لپ تاب ها واقعیت افزوده دیگر واقعیت افزوده استفاده اش منحصر به سیستم های شبیه ساز پرواز نماند و به عرصه عمومی وارد گشت. معرفی عینک های هوشمند در این چند سال اخیر نقطه عطفی بود برای این فن آوری.
کاربردها
امروزه هیچ حوزه ای وجود ندارد که واقعیت افزوده در آن کاربرد نداشته باشد. تبلیغات، آموزش، صنعت  و مسائل مربوط به امنیت و دفاع ملی. در تمامی این حوزه ها با استفاده از راهکارهای واقعیت افزوده ای می توان از هزینه های مختلف کاست. که البته کاهش هزینه تنها یکی از مزایای استفاده از واقعیت افزوده است.
نمونه
اگر بخواهیم مثالی در زمینه کاربردهای بیشمار واقعیت افزوده ارائه دهیم شاید کاربرد آن در تعمیرات بتواند گویای اهمیت این فن آوری باشد. بگذارید یک سناریو را با هم مرور کنیم:
شما تولید کننده یا نماینده فروش دستگاه های صنعتی هستید. دستگاهی که شما فروخته اید نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. شما باید تکنسین های خود را برای تعمییرات و تست دستگاه های فروخته شده بفرستید چون احتمالا یا در قرارداد فروشی که بسته اید چنین تعهدی بر عهده گرفته اید و یا خریدار بهتر است با خود شما تماس بگیرد تا آنکه به تعمیرکاران متفرقه مراجعه کند. اگر شما از این فن آوری استفاده کنید هنگامی که تکنسین های شما به محل نصب دستگاه ها مراجعه می کنند می توانند به راحتی تبلت خود را روی دستگاه ها بگیرند و آن ها را مورد بازرسی قرار دهند. تکنسین ها می توانند به علت آنکه جای هر قطعه مشخص است و اطلاعاتش مقابل چشم آن ها می آید در وقت خود صرفه جویی کنند. تمامی کارهایی را نیز که انجام داده اند را می توانند اطلاعاتش را وارد کنند تا در مراجعه بعدی مجبور نباشند مقدار زیادی کاغذ را همراه خود بیاورند. اگر هم لازم بود می توانند عکس ها یا سایر فایل های لازم را به محیط اضافه کنند.
آینده
آینده این فن آوری با توجه به کاربردهای بیشماری که دارد بسیار درخشان است. هرچه پیشتر می رویم کاربردهای بیشتری برای آن کشف می شود. دنیای فردا دنیای واقعیت افزوده است. هرچند که دنیای امروز نیست چنین است یا می تواند باشد.

نویسنده: شهاب الدین کاراندیش

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاربرد این تکنولوژی در صنعت خود با سایت آرشانیک arshanik.com و از طریق شماره 88628053 و یا 88628046 تماس حاصل فرمایید.