5- رهبری

5-1-1- کلیات

•مدیریت ارشد نسبت به سیستم مدیریت کیفیت باید از طریق موارد مشروحه زیر، رهبری و تعهد خود را نشان دهد:
•الف) پاسخگویی در برابر اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت؛
•ب) حصول اطمینان از اینکه خط مشی کیفیت و اهداف کیفیت برای سیستم مدیریت کیفیت برقرار می شود و آنها با جهت گیری استراتژیک سازمان و ماهیت آن سازگار هستند؛
•حصول اطمینان از یکپارچگی الزامات سیستم مدیریت کیفیت در درون فرآیندهای کسب و کار سازمان؛

5-2- خط مشی

5-2-1- استقرار خط مشی

•مدیریت ارشد باید خط مشی کیفیتی را  استقرار، پیاده سازی و حفظ نماید که :
•الف) با اهداف و ماهیت سازمان متناسب است و جهت گیری استراتژیک آن را حمایت می کند؛
•ب) برای پیاده کردن و بازنگری اهداف کیفیت چارچوبی را ارائه می‏دهد؛
•ج) تعهدی جهت برآورده نمودن الزامات کاربردپذیر را در بر می‏‏‏گیرد؛
•د) تعهدی جهت بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت را در بر می‏گیرد.

5-2-2- ارتباط خط مشی کیفیت

خط مشی کیفیت باید:

•الف) تحت عنوان اطلاعات مدون، در دسترس باشد و محافظت شده باشند.
•ب) در داخل سازمان ابلاغ شده ، درک گردیده و بکار گرفته شده باشند.
•ج) در موارد لزوم برای طرف های ذی نفع مربوطه در دسترس باشند.

5-3- اختیارات، مسئولیت ها و وظایف سازمان

•مدیریت ارشد باید اطمینان حاصل نماید که مسئولیت ها و اختیارات برای وظایف مربوطه در سراسر سازمان واگذار، ابلاغ و درک می‏شوند.
•مدیریت ارشد باید اختیارات و مسئولیت ها را برای موارد زیر محول نماید:
•الف) حصول اطمینان از اینکه سیستم مدیریت کیفیت با الزامات این استاندارد بین المللی انطباق دارد؛
•ب) حصول اطمینان از اینکه فرآیندها، خروجی های مورد انتظار آنها را ارائه می دهند؛
•ج) گزارش در مورد عملکرد سیستم مدیریت کیفیت و فرصت های بهبود به خصوص برای مدیریت ارشد. ( بند 10.1 را ببینید) ؛
•د) حصول اطمینان از ترویج مشتری گرایی در سراسر سازمان؛
•و) حصول اطمینان از اینکه هنگامی که تغییراتی برای سیستم مدیریت کیفیت، طرح ریزی و پیاده سازی می شوند، یکپارچگی سیستم مدیریت کیفیت حفظ می گردد.