6- برنامه ریزی

6-1- اقدامات جهت رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها

•1.1.6  هنگامی که برای سیستم مدیریت کیفیت برنامه ریزی صورت می گیرد، سازمان باید موضوعات اشاره شده در بند 1.4 و الزامات آورده شده در بند 2.4 را مورد ملاحظه قرار دهد و ریسک ها و فرصت هایی که مستلزم پرداختن به موارد زیر هستند را تعیین نماید:
•الف) ارائه اطمینان از اینکه سیستم مدیریت کیفیت می تواند نتیجه یا نتایج مورد انتظار خود را بدست آورد؛
•ب)  افزایش اثرات مطلوب؛
•ج) جلوگیری از اثرات نامطلوب یا کاهش آنها؛
•د) دستیابی به بهبود؛
•الف) اقدامات جهت نشان دادن ریسک ها و فرصت ها؛
•ب) سازمان باید چگونگی انجام دادن موارد زیر را ارائه دهد:
• 1. یکپارچگی و پیاده سازی این اقدامات در فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت ( بند 4.4 را ببینید.) ؛
•2. ارزشیابی اثر بخشی این اقدامات.
•اقدامات اتخاذ شده جهت رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها باید با اثرات بالقوه در مورد انطباق محصولات و خدمات متناسب باشد.
•یادآوری1: گزینه های رسیدگی به ریسک می تواند مواردی از قبیل اجتناب از ریسک، درنظرگرفتن ریسک جهت دنبال کردن یک فرصت، حذف منبع ریسک، تغییر پیامدها یا احتمال، اشتراک گذاری ریسک، یا پذیرش ریسک از طریق تصمیم آگاهانه را در بر گیرد.
•یادآوری 2: فرصت ها می تواند به اتخاذ شیوه های جدید، راه اندازی محصولات جدید، باز نمودن بازارهای جدید، پرداختن به مشتریان جدید، ایجاد مشارکت، استفاده از تکنولوژِی جدید و دیگر فرصت های مناسب و مطلوب برای رسیدگی به نیازهای سازمان یا مشتریان آن منجر گردد.

6-2- اهداف کیفیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف

•1.2.6 سازمان باید اهداف کیفیت مورد نیاز برای سیستم مدیریت کیفیت را در وظایف، سطوح و فرآیندهای مرتبط استقرار نماید.
•اهداف کیفیت باید:
•الف) با خط مشی کیفیت سازگار باشد؛
•ب) قابل اندازه گیری باشد؛
•ج) در الزامات کاربردپذیر در نظر گرفته شوند؛
•د) با انطباق محصولات، خدمات و افزایش رضایتمندی مشتری مرتبط باشد؛
•ط) پایش شده باشند؛
•ه) ابلاغ شده باشد؛
•و) در صورت لزوم به روز شده باشند.
•سازمان باید اقدامات مدون در خصوص اهداف کیفیت را نگهداری نماید.
•الف) چه فعالیت هایی انجام خواهد شد؛
•ب) کدام منابع مورد نیاز خواهد بود؛
•ج) چه کسی مسئول خواهد گردید؛
•د) چه هنگام تکمیل خواهد شد؛
•ه) چگونه نتایج آن ارزشیابی خواهد گردید. 

6-3- برنامه ریزی تغییرات

•هنگامی که سازمان نیاز به تغییر سیستم مدیریت کیفیت خود را تعیین می‏نماید، (بند 4.4 را ملاحظه بفرمائید) تغییرات مذکور باید در وضعیت سیستماتیک و برنامه ریزی شده صورت پذیرد.
•سازمان باید موارد زیر را مورد ملاحظه قرار دهد:
•الف) هدف تغییر و پیامدهای بالقوه ی آنها؛
•ب) یکپارچگی سیستم مدیریت کیفیت؛
•ج) دسترس پذیری منابع؛
•د) تخصیص یا تخصیص مجدد مسولیت ها و اختیارات.