7- پشتیبانی

7-1-1- کلیات

•سازمان باید منابع مورد نیاز را جهت استقرار، اجرا، نگهداری و بهبود مداوم سیستم مدیریت کیفیت تعیین و فرآهم آورد.
•سازمان باید موارد زیر را مورد ملاحظه قرار دهد:
•الف) توانمندی ها و محدودیت ها در مورد منابع داخلی موجود
•ب) از تأمین کنندگان خارجی کدام نیازها تأمین گردد.

 7-1-2- کارکنان

•سازمان باید برای اجرای موثر سیستم مدیریت کیفیت خود و برای عملیات و کنترل فرآیندهای سازمان پرسنل مورد نیاز را تعیین نموده و ارائه نماید. 

 7-1-3- زیر ساخت

•سازمان باید جهت اجرای عملیات فرآیندهای خود و برای دستیابی به انطباق محصولات و خدمات، زیر ساخت های مورد نیاز را تعیین، فراهم و نگهداری نماید.
•یادآوری: زیر ساخت می تواند موارد زیر را در بر گیرد:
•الف) ساختمان ها و تاسیسات وابسته
•ب) تجهیزات از جمله نرم افزار و سخت افزار
•ج) منابع حمل و نقل
•د) تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات

 7-1-4- محیط جهت عملیات فرآیندها

•سازمان باید جهت عملیات فرآیندهای خود و برای دستیابی به انطباق محصولات و خدمات، محیط مورد نیاز را تعیین، فراهم و نگهداری نماید.
•یادآوری: یک محیط مناسب می تواند ترکیبی از عوامل انسانی و فیزیکی باشد؛ از جمله:
•الف) اجتماعی (مانند عوامل غیرتبعیض آمیز، آرامش، غیر تهاجمی )؛
•ب) روانی ( مانند عوامل کاهش استرس، پیشگیری از فرسودگی شغلی، حمایت عاطفی ) ؛
•ج) فیزیکی( مانند عوامل دما، گرما، رطوبت، روشنایی، جریان هوا، بهداشت، سروصدا ).
•این عوامل بسته به محصولات و خدمات که ارائه داده شده می‏توانند به طور قابل ملاحظه ای تفاوت داشته باشند.

 7-1-5- منابع پایش و اندازه گیری

7-1-5-1- کلیات

•سازمان باید جهت حصول اطمینان از نتایج معتبر و قابل اطمینان در هنگامیکه پایش یا اندازه گیری به منظور مقایسه انطباق محصولات یا خدمات با الزامات به کار گرفته می شود، منابع مورد نیاز را تعیین نموده و ارائه نماید.
•سازمان باید اطمینان یابد که منابع تأمین شده:
•الف) برای نمونه مشخصی از فعالیت های پایش و اندازه گیری که در حال انجام می باشند، مناسب هستند؛
•ب) برای اطمینان از تناسب مداوم با اهداف، آنها، نگهداری می‏شوند.
•سازمان باید اطلاعات مدون مقتضی را به عنوان شاهد متناسب با هدف منابع پایش و اندازه گیری، نگهداری نماید.

 7-1-5-2- ردیابی اندازه گیری

•هنگامیکه ردیابی اندازه گیری یک الزام است یا از طرف سازمان به عنوان یک بخش ضروری ارائه اعتبار در صحت نتایج اندازه گیری و تجهیزات اندازه گیری در نظر گرفته می شود، باید:
•الف) قبل از به کارگیری یا در دوره های متناوب با فاصله ی زمانی مشخص، در برابر استانداردهای اندازه گیری قابل اقتباس با استانداردهای اندازه گیری ملی یا بین المللی کالیبره و از نظر صحت و دقت بررسی گردند. در صورت عدم چنین استانداردهای ملی یا بین‏المللی، مأخذ به کار گرفته شده جهت کالیبراسیون یا تصدیق وسایل اندازه گیری، باید به صورت اطلاعات مدون حفظ گردد؛
•ب) ترتیب انجام کار برای تعیین چگونگی کالیبراسیون آنها مشخص گردد؛
•ج) از ابزار تنظیماتی، آسیب رسان یا مخدوش کننده ای که ممکن است در نتایج اندازه گیری بعدی و وضعیت کالیبراسیون، خطا ایجاد نماید، محافظت به عمل آید.
•هنگامی که مشخص می شود تجهیزات اندازه گیری برای نتایح مورد انتظار نامناسب هستند، اگر صحت نتایج اندازه گیری پیشین به طور مخالف اثرگذار شده است، سازمان باید تعیین و در صورت لزوم اقدام اصلاحی را اتخاذ نماید.