ایزو22320---مدیریت بحران و حوادث

این استاندارد که در 21 دسامبر 2011 توسط سازمان جهانی استاندارد  تحت عنوان مدیریت بحران(مدیریت پاسخ به حوادث)به ثبت رسید.این الزامات در کارخانه ها و سازمان های خصوصی و دولتی نیز قابل پیاده سازی میباشد.به طور کلی اجرای این الزامات  می تواند باعث کاهش خطرات و صدمات جانی به پرسنل یک سازمان به هنگام بروز بحران شود.

در سال های اخیر فجایع زیادی از جمله:حملات تروریستی و حوادث مهم دیگری به وجود آمده اند که اهمیت پاسخ به حوادث تاثیر گذار به منظور نجات زندگی،کاهش صدمه و زیان و تضمین سطح ابتدایی همبستگی عملکرد های ضروری اجتماعی را نشان میدهد شامل (سلامتی،امداد،خدمات رسانی،آب و منابع غذایی و سوخت رسانی.)در حالی که در گذشته تمرکز پاسخ گویی وقایع به صورت ملی،منطقه ای و محدود به سازمان های واحد بود.امروز و برای آینده احتیاج است به نزدیک شدن به چند ملیتی و چند سازمانی.این نتیجه دولتی جهانی،غیر دولتی،روابط و وابستگی های بازرگانی و صنعتی است.

استاندارد بین المللی امکان پاسخ به حوادث عمومی و خصوصی را جهت بهبود توانایی هایشان در مدیریت تمام موارد غیر منتظره برای مثال(بحران،اختلال و وقایع ناگوار فراهم میسازد).

عملکرد چند منظوره پاسخ به حوادث در میان آژانس ها و سازمان ها با یخش خصوصی و سطوح مختلف مسوولیت دولتی تقسیم بندی شده اند.علاوه بر این نیازی جهت پیروی از تمامی طرفین شرکت کننده در رابطه با این که چطور پاسخ حوادث را اماده و به طور موثری اجرا کننده وجود دارد.این استاندارد بین المللی بر اساس حداقل الزامات تمایل دارد تا سازمان های مشارکت کننده را جهت فعالیت داشتن با حالت مطلوب بهره وری مشترک توانمند سازد.

 

اهمیت اجتماعی_مدیریت اضطراری_نیازها جهت پاسخ به وقایع(حوادث)

الف)مسوول بودن و شرکت داشتن در اقدامات پیشگیرانه از حوادث و امادگی انعطاف پذیری

ب)پیشنهاد راهنما و دستور عمل در پاسخ به حوادث

پ)گسترش قوانین و برنامه ریزی به منظور نظارت و کنترل

ت)گسترش دفاتر چند منظوره/سازمان همکاری چند منظوره همکاری به منظور پاسخ گویی به حوادث

ث)گسترش سیستم های اطلاعاتی و ارتباطاتی به منظور پاسخ به حوادث

ج)تحقیق در زمینه پاسخ به حوادث و اطلاعات و ارتباطات و نمونه های اطلاعات کاربردی داخل

چ)تحقیق در زمینه عوامل انسانی در پاسخ به حوادث

ح)مسوول بودن جهت جهت ارتباط و تعامل با عموم مردم

مترجم 

امیرحسین گودرزی