امروزه در جوامع بشری دانش به عنوان یک اصل اساسی در پیشرفت و تعالی بشر شناخته میشود و از آن به عنوان بستری اصلی و حیاتی برای پیشرفت و توسعه در تمامی ابعاد زندگی  یاد می شود.اما کاربرد دیگر دانش که در این مقاله نگاه موشکافانه تری به آن میشود این است که دانش به اصلی ترین عامل در مدیریت موفق شرکت های بزرگ در دنیا تبدیل شده است و ارائه خدمات آموزشی در این بین روز به روز بر اهمیتش افزوده می شود. در نتیجه میتوان گفت تضمین کیفت آموزش مهمترین مسئله در این حوزه قلم داد می شود.

ایزو 29990 که وظیفه تضمین کیفیت مراکز آموزش را به عهده دارد تاکنون جدید ترین استانداردی است که در زمینه آموزش توسط موسسه استاندارد بریتانیا (BSI) تدوین شده است.

استاندارد ایزو 29990 دارای دو فرق عمده و اساسی در مقایسه با دیگر استاندارد های تدوین شده در بحث آموزش است:

اولین ویژگی منحصر به فرد این استاندارد معطوف شدن تمرکز بر روی یادگیری (learning) به جای (training) می باشد.اما نکته دیگری که دراین جا باید ذکر شود این است که این استاندارد صرفا به فرآیندهای آموزش سازمان ها نمی پردازد بلکه علاوه بر نظارت بر فرآیند آموزش به فرآیند مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، مدیریت ریسک وغیره نیز نظارت دارد.

اما هدف ایزو 29990 چیست؟

*هدف این استاندارد ارائه یک الگوی جامع برای عملکردهای حرفه ای کیفیت است و یک مرجع مشترک برای ارائه دهندگان خدمات آموزشی (LSPs ) و مشتریان آن ها در طراحی، توسعه و ارائه آموزش تحصیلات و توسعه غیر رسمی است.

حوزه های فعالیت 29990 چیست؟

* وظیفه بهبود کیفیت ارائه آموزش و تحصیلات غیر رسمی مانند:آموزش های حرفه ای، آموزش های مادام العمر آموزش های سازمانی در بازار جهانی .

در پایان این نکته را یادآور میشویم که این استاندارد هم در سازمان‌های آموزشی و هم برای واحد آموزش سازمان‌ها قابل پیاده سازی است.

گردآورنده

               امیرحسین گودرزی