در دنیای امروزی علم در حال تبدیل شدن به فاکتوری کلیدی در مدیریت موفق در سرتاسر جهان شده است. و در عین حال تحصیلات به طور فزاینده ای به عنوان خدمات تجارت محور مورد ارزیابی قرار میگیرد.به دلیل افزایش اهمیت اقتصادی در دنیای امروزی نقش آموزش در سازمان ها برای بهینه کردن فرآیند ها و همچنین بالا بردن کارایی از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

هدف این ایزو 29990:2010  - که استانداردی تازه تدوین شده در زمینه آموزش است - بهبود دادن در کیفیت ارائه آموزش در بازار جهانی است که در تمامی حوزه های تحصیلات آموزش غیر رسمی از جمله: آموزش شغلی،آموزش یادگیری جمعی و مادام العمر کاربرد دارد.همچنین این استاندارد عهده دار برآورده کردن احتیاجات پایه برای تامین کنندگان خدمات آموزشی می باشد. این استاندارد به دو روش زیر عمل میکند که عبارتند از:

1)افزایش شفافیت در خدمات

2) ایجاد بستر برای مقایسه در خدمات پایه ای یادگیری  با ایجاد تنها یک متغیر (که بر مبنای رضایت بین المللی پایه گذاری شده است) نام برد.

اهمیت ایزو 29990 در تهیه ی مدل کلی برای تضمین کیفیت و اجرای حرفه ای و مرجع مرسوم برای تهیه کنندگان خدمات یادگیری (LSPs ) در طراحی،گسترش و ارسال تحصیلات غیر رسمی،آموزش و پیشرفت است.

این استاندارد توجهش معطوف بر روی یادگیری و نتیجه این رویه است و بر روی گزینه های کامل انتخاب های در دسترس به منظور ارائه خدمات یادگیری تاکید میکند.ایزو 29990:2010 اولین استانداردی است که توسط کمیسیون تخصصی فنی ایزو (ISO/TC232) و خدمات یادگیری برای تحصیلات و آموزش غیر رسمی گسترش یافته است.موضوع این استاندارد این گونه تشریح شده است:

ایجاد چارچوب کاری مناسب برای آماده سازی استانداردها در زمینه خدمات یادگیری غیر رسمی است.عوامل اصلی تضمین کیفیت و تاثیر آموزش یا تحصیلات و پیشرفت انتقال علم است به علاوه افزایش شفافیت و قیاس میزان خدمات یادگیری ارائه شده است.ایزو 29990 به تهیه کنندگان خدمات یادگیری در بهبود توانایی هایشان جهت اداره ی پیوسته و دائم کیفیت خدمات،بهبود تاثیرات زمانی و کاهش مبالغ کلی تجارت،کمک خواهد کرد.

و در پایان اشاره به این نکته ضروری می باشد که این استاندارد نه تنها در مراکز آموزشی کاربرد دارد بلکه در سازمان ها مختلف با وظیفه های مختلف نیز قابل استفاده می باشد.

 

ترجمه و گردآوری

                           امیرحسین گودرزی