سیستم های حمایت از تصمیم

(DECISION SUPPORT SYSTEM     (DSS

 

سیستم هاي پشتیبانی تصمیم : سیستم هاي اطلاعاتی مبتنی بر رایانه اي هستند که پشتیبانی فعال اطلاعاتی را در طول فرآیند تصمیم گیري براي مدیران و حرفه اي هاي کسب وکار فراهم می کنند . این سیستم ها الگو هاي تحلیلی ، پایگاه داده هاي تخصصی ، بینش و قضاوت هاي شخصی تصمیم گیرنده و یک فرآیند مدل سازي فعال ومبتنی بر رایانه را بکار می گیرند تا از اتخاذ تصمیمات نیمه ساختار یافته و ساختار نیافته کسب وکار پشتیبانی نمایند.DSS ها  مدلها و داده ها را جهت حل مسائل نیمه ساختار یافته یا بدون ساختار ترکیب می نمایند و نیازمند حضور فعال کاربر می باشند. این سیستمها از تصمیم گیرندگان نهایی سازمان و مدیران پشتیبانی به عمل می آورند؛

مفهوم سیستمهاي حمایت ازتصمیم:(DSS)

این سیستم ها، منابع انسانی (آگاهی هاي فردي) را با قابلیت هاي کامپیوتري ترکیب میکنند تا باعث ارتقاء کیفیت تصمیم گیري ها مخصوصاً در مورد مسائل نیمه ساخت یافته شوند.

مزایايDSS  :

1-کیفیت بالاتر تصمیم گیري 2 -بهبود ارتباطات 3 -کاهش هزینه 4- افزایش بهره روي 5 -صرفه جوئی در زمان 6 -بهبود رضایت مشتري وکارمند.

سیستم هاي اطلاعات مدیریت اشکالاتی دارد که سیستم هاي پشتیبانی تصمیم براي رفع آنها بوجود آمده است. سیستم اطلاعات مدیریت به منظورتدارك پشتیبانی شخصی براي هر مدیرنمی باشد. این ضعف سیستم اطلاعات مدیریت، اقداماتی را باعث شد که منتهی به مفهوم سیستم پشتیبانی تصمیم گشت. سیستم پشتیبانی تصمیم به عنوان یک سیستم متکی بر رایانه به منظور استفاده توسط یک مدیر خاص یاگروهی ازمدیران درهرسطح سازمانی براي اتخاذ تصمیم درفرآیند حل یک مساله نیمه ساختاري، تعریف می شود. سیستم پشتیبانی خروجی به شکل گزارشات ادواري یا خاص، یا نتایج مشابه سازیهاي ریاضی راایجاد می کند. استیون. ال. آلر پس از مطالعه پنجاه وشش موسسه، شش نوع سیستم پشتیبانی تصمیم را شناسایی نمود. ساده ترین سیستم پشتیبانی تصمیم ازطریق ایجاد توانایی بازیابی عناصر داده ها از پایگاه اطلاعات به مدیر کمک می کند. پیچیده ترین سیستم پشتیبانی تصمیم عملاً تصمیماتی رابراي مدیراتخاذ می نمایید. سیستم پشتیبانی تصمیم درمقابل سیستم اطلاعات مدیریت: 1 -فرد را حمایت میکند 2 -حمایت مستقیم ایجاد می کند 3 -تمام مراحل حل مساله راحمایت مینماید. 4 -مسائل نیمه ساختاري راحمایت می کند. 5 -برپشتیبانی تصمیم تاکید دارد.

 

دلایل نیاز به سیستم هاي مکانیزه حمایت از تصمیم

1)محدودیتهاي فکري بشر در پردازش و ذخیره سازي: چون توانایی ذهن بشر در پردازش ذخیره ودسترسی به اطلاعات محدود است با استفاده ازاین سیستمها می توانیم این محدودیت را برطرف کنیم

2)محدودیت هاي دانش: اگر براي حل یک مساله نیاز به اطلاعات و دانش هاي متنوعی باشد توانائی یک فرد در حل آن مسئله محدود می باشد و اگر بخواهیم از چندین متخصص در هر زمینه استفاده کنیم هماهنگی وارتباط بین این افراد مشکل خواهد بود. سیستمهاي کامپیوتري این مشکلات را حل کرده ومی توانند به سرعت به حجم زیادي از اطلاعات دسترسی پیدا کرده و آنها را پردازش کنند همچنین می توانند هماهنگی و ارتباط بین اطلاعات و افراد را آسان کنند

3)کاهش هزینه : حمایت کامپیوتري باعث کاهش تعداد افراد گروه می شود وامکان برقراري ارتباط از مناطق مختلف را براي اعضاي گروه فراهم می سازد و همچنین باعث افزایش بهره وري بخش ستادي می شود که همه این موارد منجر به کاهش هزینه خواهد شد

4)حمایت فنی: کامپیوترها می توانند به سرعت و به شکل مقرون به صرفه اي داده هاي لازم را جستجو و ذخیره کنند یا انتقال دهند

5) حمایت از کیفیت : سیستمهاي کامپیوتري با اجراي سریع شبیه سازي هاي پیچیده به مدیران کمک میکنند تا امکان ها و راهکارهاي گوناگون را بررسی و تاثیرات مختلف را به سرعت و مقرون به صرفه ارزیابی کنند و از این طریق کیفیت تصمیم ها را بالا ببرند.

گردآورنده

              امیرحسین گودرزی