پروژه عبارت است از مجموعه فعالیت هایی است که با هدفی مشخص به صورت خاص، یکبار با ترتیب و زمانهای شروع و پایان مشخص انجام می شود وسیستم مدیریت پروژه بنا به تعریف ارائه شده بوسیله استاندارد ISO10006 عبارت است از : طرح ریزی ، سازماندهی ، پایش، كنترل و گزارش دهی روی تمامی جوانب یك پروژه و ایجاد انگیزه برای تمامی افراد در گیر درآن در جهت دستیابی به اهداف پروژه.

ISO10006 -استاندارد سیستم مدیریت کیفیت - وظیفه ی راهنمایی برای سیستم مدیریت کیفیت در پروژه های کوچک یا بزرگ، کوتاه مدت یا طولانی مدت و با هر نوع محصول و در هرنوع محیط به عهده دارد.سیستم های مدیریت کیفیت به طور کلی در 8 اصل زیر دارای اشتراک می باشند که استاندارد 10006 از این قاعده مستثنی نیست و این اصول به شرح زیر می باشند:   

مشتری محوری، راهبری، مشارکت کارکنان، رویکرد فرآیندی، رویکرد سیستمی در مدیریت بهبود مداوم، رویکرد واقع بینانه در تصمیم گیری و روابط سود بخش متقابل با تامین کننده.

به این ترتیب استاندارد کیفی به دو صورت در پروژه ها کاربرد دارد:

1)فرآیند پروژه

2)محصول پروژه

توجه به این نکته ضروری است که استاندارد ISO 10006 یک راهنمای مدیریت پروژه نیست بلکه راهنمایی‌هایی برای ارتقای کیفیت در پروژه‌ها در این استاندارد مورد بحث قرار گرفته است. استانداردی تحت عنوان ISO 21500 در حال آماده‌سازی است که می‌تواند یک راهنمای مدیریت پروژه محسوب شود. نظر به اینکه ایزو 10006 در رده راهنماهای کیفیت قرار می‌گیرد، نمی‌تواند به منظور ثبت یا اعطای گواهینامه مورد استفاده قرار گیرد. در این استاندارد موارد مرتبط با بهبود مستمر عملکرد به استاندارد ISO 9004:2000 و تعاریف و واژگان نیز به استاندارد ISO 9000:2000 ارجاع شده است.

نخستین ویرایش این استاندارد در سال 2003 توسط سازمان جهانی استانداردسازی (ISO) منتشر شد و در سال 2003 نیز ویرایش دوم آن عرضه گردید که در حال حاضر آخرین ویرایش این استاندارد محسوب می‌شود. در این بازنگری تلاش شده است تا ارتباط بین استاندارد ایزو 10006 و سری استانداردهای ایزو 9000 مورد تجدید نظر قرار گرفته و متونی جدید در ارتباط با اصول مدیریت کیفیت به آن افزوده شده است.استاندارد ايزو 10006 با بهره گيري از تكنيك طرح-اجرا-كنترل-اقدام، سعي دارد كيفيت مد نظر ذي نفعان را در سطح پروژه جاري نمايد. اين استاندارد مشتمل بر 8 بند مي باشد كه عبارتند از:

هدف و دامنه كاربرد
مراجع الزامي
اصطلاحات و تعاريف
سيستم مديريت كيفيت
مسئوليت مديريت
مديريت منابع
تكوين محصول
اندازه گيري ، تحليل و بهبود

گردآورنده

                امیرحسین گودرزی