8- عملیات

8-1- برنامه ریزی و کنترل عملیات

سازمان باید فرآیندهایی( بند 4.4 ) را که مستلزم انطباق الزامات برای ارائه محصولات وخدمات و اجرای اقدامات تعیین شده دربند 1.6 می باشند را از طریق موارد زیر برنامه ریزی، پیاده سازی و اجرا نماید:

•الف) تعیین الزامات جهت محصولات و خدمات
•ب) استقرار معیار برای:
•1- فرآیند
•2- پذیرش محصولات و خدمات؛
•ج) تعیین منابع مورد نیاز جهت به دست آوردن انطباق با الزامات محصولات و خدمات؛
•د) پیاده سازی کنترل فرآیندها در انطیاق با معیارها؛
•و) تعیین، حفاظت و نگاه داشتن اطلاعات مدون به میزان لازم جهت:
• 1- داشتن اطمینان از اینکه فرآیندها به صورت برنامه ریزی شده، انجام و پیاده سازی شوند؛
•2-  جهت نشان دادن انطباق محصولات و خدمات با الزامات آنها.
•خروجی این برنامه ریزی باید برای عملیات های سازمان، مناسب باشد.
•سازمان باید تغییرات برنامه ریزی شده را کنترل نموده و پیامدهای تغییرات برنامه ریزی نشده را بازنگری نماید و در صورت لزوم هرگونه اثرات ناسازگار را کاهش دهد.
•سازمان باید اطمینان حاصل نماید که فرآیندهای برون سپاری مطابق با بند 4.8 کنترل می شوند.

8-2- الزامات محصولات و خدمات

8-2-1 ارتباط با مشتری

•ارتباط با مشتریان باید شامل:
•الف) ارائه اطلاعات مرتبط با محصولات و خدمات؛
•ب) رسیدگی به استعلام ها، اقدامات یا سفارشات از جمله تغییرات؛
•ج) احراز نمودن باز خوردهای مشتری مرتبط با محصولات و خدمات از جمله شکایات مشتری؛
•د) رسیدگی یا کنترل اموال مشتری؛
•و) پیاده سازی الزامات خاص جهت اقدامات احتمالی، هنگامی که مرتبط باشد.

8-2-2 تعیین الزامات محصولات و خدمات

•هنگام تعیین الزامات خدمات و محصولاتی که به مشتریان ارائه می شوند، سازمان باید اطمینان حاصل نماید که:
•الف) الزامات برای محصولات و خدمات تعریف می شوند، از جمله:
• 1- هرگونه الزامات قانونی و مقرراتی کاربردپذیر؛
•2- الزامات در نظر گرفته شده لازم از طریق سازمان؛
•ب) سازمان می تواند شکایاتی که از طریق مشتری عرضه می شوند را برآورده نماید. 

8-2-3 بازنگری الزامات محصولات و خدمات

•1.3.2.8 سازمان باید اطمینان حاصل نماید که جهت محصولات و خدماتی که به مشتری عرضه می شوند، توانایی انطباق با الزامات را دارد. یا باید قبل از اجرای عرضه محصولات و خدمات به مشتری، بررسی های زیر را انجام دهد:
•الف) الزامات تعیین شده از طرف مشتری از جمله الزامات مربوطه به فعالیت های تحویل و پس از تحویل؛
•ب) الزاماتی که توسط مشتری تعیین نگردیده اند اما در هنگام آگاهی، برای استفاده مورد انتظار یا مشخص شده لازم می باشند؛
•ج) الزامات مشخص شده توسط سازمان؛
•د) الزامات قانونی و مقرراتی کاربردپذیر جهت محصولات و خدمات؛
•و) تفاوت الزامات سفارشات یا قراردادها از الزامات بیان گردیده قبلی.
•سازمان باید اطمینان حاصل نماید که الزامات سفارشات یا قراداد ها از الزامات تعریف شده قبلی رفع می شوند.
•سازمان باید اطمینان حاصل نماید که الزامات سفارشات یا قراداد ها از الزامات تعریف شده قبلی رفع می شوند.
•الزامات مشتری باید قبل از پذیرش، هنگامیکه مشتری ابلاغ نامه الزامات خود را ارائه ننموده است، از طریق سازمان تصدیق گردد.
•یادآوری: در برخی شرایط، از قبیل فروش های اینترنتی، بررسی قانونی و رسمی برای هر سفارش غیر قابل اجرا می باشد. در عوض، بررسی می تواند اطلاعات محصولات مربوطه از قبیل کاتالوگ را پوشش دهد.
•2.3.2.8 سازمان باید اطلاعات مدون را نگهداری نماید، به طوریکه این اطلاعات برای موارد زیر کاربردپذیر باشد:
•الف) پیرامون نتایج بازنگری؛
•ب) پیرامون هر الزامات جدیدی برای محصولات و خدمات.

8-2-4 تغییرات الزامات برای محصولات و خدمات

•سازمان باید اطمینان حاصل نماید که اطلاعات مدون مربوطه اصلاح می شوند و کارکنانی که با این اطلاعات سروکار دارند، هنگامیکه تغییری در الزامات محصولات و خدمات صورت می پذیرد نسبت به تغییرات آگاه هستند.